Roosendaal

Boa’s mogen straks waarschijnlijk het verkeer regelen bij spoorwegovergang­storingen

Bij deze spoorwegovergang aan de Willem Dreesweg zijn regelmatig storingen © Archief ZuidWest Update

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Na meerdere storingen aan de spoorwegovergang op de Willem Dreesweg in Roosendaal in één week, besloot Jos Heeren namens de VLP aan de bel te trekken. Hij stelde vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de gevaarlijke verkeerssituaties die ontstaan tijdens de filevorming door de storingen.

Heeren zag in mei zelf een van de files die door een storing was ontstaan. De spoorboom ging niet meer omhoog. “Daar stonden een paar boa’s bij om het verkeer tegen te houden”, vertelt hij. “Een aantal mensen wilden oversteken.” De trein stond namelijk – in het zicht – stil vlakbij de overgang. De boa’s hielden deze mensen tegen. “Dat deden ze heel goed”, aldus Heeren. Daar werd volgens het raadslid niet altijd naar geluisterd. Een ambulance lieten de boa’s wel door.

Boa’s als verkeersregelaars

Boa’s zijn niet bevoegd om het verkeer te regelen. Daarom konden zij de weggebruikers niet toestaan om tussen de gesloten spoorbomen door te rijden. Heeren vroeg zich af of ze hier wel bevoegd voor kunnen worden, of dat de politie bijvoorbeeld sneller ter plaatse kan komen. Het college geeft in de antwoorden aan dat daar binnenkort verandering in komt. “We zijn een traject aan het organiseren om boa’s op te leiden tot professionele verkeersregelaars.” Heeren: “Daar ben ik aangenaam door verrast. Ze staan er in ieder geval voor open.”

Het plan wordt de komende maanden verder uitgedacht. De politie sneller ter plaatse laten komen kan niet zomaar. Dat ligt aan de drukte en de beschikbare capaciteit.

Andere storingen

Er zijn dit jaar ongeveer dertig storingen van minimaal vijf minuten geweest aan de overgang. “Slechts in enkele gevallen waren daarbij beide overwegen gelijk gesloten. Het overgrote deel van de storingen was binnen 20 minuten verholpen en 25 procent van de storingen was al kort na die vijf minuten voorbij”, schrijft het college.

Het is niet duidelijk waar de storingen door zijn ontstaan. Wel worden er voorbeelden genoemd als technische storingen, gestrande treinen en personen op het spoor. Storingen tijdens de nachturen kunnen zijn ontstaan door werkzaamheden aan het spoor.

In de nieuwste aflevering van de ZuidWest Update Podcast komt Jos Heeren uitgebreid aan het woord over dit onderwerp, maar ook over de tunnel aan de zuidzijde van de Willemdreesweg en het nieuwe Europese veiligheidssysteem dat op het spoor komt.

Lees ook: Gemeente Roosendaal in gesprek met ProRail over spoorwegovergangen