Parkeergarages benutten en auto’s op eigen terrein: Roosendaal bereidt nieuw parkeerbeleid voor
Parkeerautomaat bij het station in Roosendaal (foto: ZuidWest Update)
Een deel van de gemeenteraad van Roosendaal heeft een eerste blik mogen werpen op het nieuwe parkeerbeleid. In de plannen moeten inwoners straks meer op eigen terrein gaan parkeren, worden parkeergarages effectiever benut en gaat de gebruiker meebetalen aan de parkeervoorzieningen. Daarnaast denkt de gemeente erover na om de betaald parkeren-zones uit te breiden.
Het nieuwe parkeerbeleid moet een aanvulling vormen op de mobiliteitsvisie dat de gemeenteraad van Roosendaal onlangs aannam. Daarin staat onder meer dat de auto plaats moet maken en krijgen voetgangers en fietsers meer ruimte. “Het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente Roosendaal moet daarbij aansluiten. De details werken wij later nog uit, vóór de gemeenteraad er een besluit over neemt. Daarom is dit nog een conceptversie”, vertelt Stan van den Hulsbeek, die namens SPARK Parkeren de gemeente ondersteunt bij het vormgeven van het parkeerbeleid.
Lees ook: Roosendaal wil meer ruimte voor fietsers en voetgangersEigen terrein parkeren
Op dit moment is de parkeerdruk op straat in de binnenstad en de wijken van Roosendaal hoog, legt Van den Hulsbeek uit. “In combinatie met de mobiliteitsvisie gaat er wat veranderen in de stad. Zo wordt er nadrukkelijk ingezet op fietsen en wandelen en wordt de openbare ruimte straks zo ingericht dat de auto geweerd wordt. In het parkeerbeleid kijken wij dan hoe wij de ‘juiste’ mensen op de ‘juiste’ plek krijgen.”
Concreet houdt dat in dat inwoners straks veel meer op eigen terrein moeten gaan parkeren. “Daarmee blijven de parkeerplekken op straat beschikbaar voor mensen die even snel iets gaan halen in de binnenstad. Op het moment dat iemand niet op zijn eigen terrein kan parkeren, kunnen wij de parkeergarages en parkeerhubs gebruiken”, aldus Van den Hulsbeek.
Op dit moment worden de parkeergarages namelijk niet optimaal benut. Vooral in de avond en nacht staan deze parkeervoorzieningen vaak leeg. “Als wij ze dan kunnen gebruiken als locatie voor zogenoemde langparkeerders, zou dat ideaal zijn. Daarmee zorg je ervoor dat de auto’s niet op de straat staan én dat bestaande voorzieningen nuttig worden gebruikt”, stelt Van den Hulsbeek.
Betaald parkeren
De gemeente wil door middel van parkeerregulering, betaald parkeren in bepaalde zones, grip krijgen op het parkeerbeleid. “Goede voorzieningen kosten nu eenmaal geld. De gebruiker betaalt daaraan mee via tarieven en vergunningen. Daarbij willen wij ook kijken of wij de betaald parkeer-zones kunnen uitbreiden.” Volgens Van den Hulsbeek kan je daarmee mensen op de juiste plek laten parkeren. “Via verschillende tarieven kan je mensen sturen, door bijvoorbeeld de garage goedkoper te maken dan op de straat.”
Uiteindelijk zal er straks in een groter gebied betaald geparkeerd moeten worden. “Die uitbreiding is noodzakelijk. Wel moet er gekeken worden naar logische begrenzingen en dat het stapsgewijs ingevoerd wordt. Daarnaast moet de gemeente ook nog kijken hoe zij het kort en lang parkeren willen gaan regelen”, zegt Van den Hulsbeek. Daar liggen op dit moment drie scenario’s voor op tafel die nog uitgewerkt worden. In november zal het college de concrete plannen voor het eerst presenteren, waarna in december de raad erover in debat gaat.