West-Brabant

Alleen Bergen op Zoom scoort regionaal hoog met publieke laadpunten elektrisch rijden

Bron: Zonneplan - kaartgegevens: CBS - gecreëerd met Datawrapper

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De provincie Noord-Brabant is gemiddeld gezien zeker niet de slechtste plaats voor bezitters van elektrische en hybride auto’s, als het gaat om de afstand die gemiddeld afgelegd moet worden naar een publiek laadpunt. Dat heeft een onderzoek van energie- en zonnepanelenleverancier Zonneplan opgeleverd. In onze regio zijn er wel behoorlijke verschillen per gemeente.

Het landelijke beeld is zeer versnipperd. Met name in de Randstad hoeven mensen meestal niet ver om een publiek laadpunt te bereiken maar elders zijn de verschillen per gemeente en regio groot. Ook per provincie zijn de cijfers nogal uiteenlopend. Noord-Brabant doet het als geheel dan best goed.

Cijfers

Gemiddeld moet je in onze provincie 1,8 kilometer rijden naar een publiek laadpunt. Dat is vergelijkbaar met Flevoland, dat het nét nog iets beter doet. In veel alle andere provincies zijn de gemiddelde afstanden langer.

Wat verder opvalt is dat met name het zuiden van Noord-Brabant matig scoort, met Baarle-Nassau, Reusel-De Mierden en Bergeijk als laagste drie op de lijst. In onze regio staan we er wat beter voor, al liggen Roosendaal (2,16 kilometer) en met name Woensdrecht (5,81 kilometer) ook onder het Noord-Brabantse gemiddelde. Alleen Bergen op Zoom doet het juist beter op dat vlak, met een gemiddelde van 1,47 kilometer.

Klik op de afbeelding voor een online interactieve versie. Artikel gaat hieronder verder.

Verbeterpunten

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) kwam vorige maand met een rapport. Dat stelt vast dat er een betere registratie moet komen van publieke laadpunten. Ook zou een toename ervan zorgen voor een stabieler energienetwerk.  Het bespaart bovendien gereden kilometers, dus verbruik.

Klik op de afbeelding voor een online interactieve versie.