Brede School De Schans start pilot met vernieuwend onderwijsconcept ‘Expeditie’
Op Brede School De Schans in Halsteren start volgend jaar een pilot voor een nieuw onderwijsconcept: Expeditie. “We gaan werken in domeinen, dus het is geen leerstofjaarklassensysteem meer”, vertelt leidinggevende Bianca Smit. Het is de eerste school op de Brabantse Wal die met deze onderwijsmethode voor kinderen van drie tot zes jaar aan de slag gaat.
Het nieuwe concept start op 6 mei volgend jaar. Het idee voor de lesmethode is zo’n vijf jaar geleden door Susanne Kok bedacht. “Ik was samen met een collega aan het dromen, want we merkten in het huidige onderwijssysteem dat we nogal tegen wat dingen aan liepen”, vertelt Kok.
Volgens de initiatiefnemer werkt het huidige onderwijs voor veel kinderen goed, maar er zijn ook een aantal kinderen die er minder goed op gaan. “Zelf heb ik ook een zoon waarvan ik merkte dat het onderwijs lastig voor hem was.” Met de ideeën zijn Kok en haar collega naar het bestuur van de Lowys Porquin Stichting (LPS) gegaan. Dit is een overkoepelende organisatie voor kinderopvang en onderwijs, met 36 locaties verspreid over de Brabantse Wal. Kok: “De ruimte om het idee verder te onderzoeken hebben we van hen gekregen.”
Methode
Het idee van Expeditie is dat kinderen, in plaats van jaarlijks doorstromen naar een volgende klas, drie jaar in hetzelfde ‘domein’ verblijven. Zo vallen de kinderen tussen 0 en 3 jaar en 3 en 6 jaar binnen één groep. “We gaan dus werken met verschillende leeftijden in een domein. Dat betekent dat de kinderen een keer de jongste, de middelste en de oudste zijn in zo’n domein”, vertelt Kok.
Het doel is om kinderen niet meer langs de ‘meetlat’ te leggen. De nadruk moet volgens de dames op het volgen van de ontwikkeling liggen. “We zorgen dat er geen harde knip is tussen drie en vier jaar. Er komt een vloeiende beweging voor kinderen om zich te ontwikkelen”, aldus Smit.
Binnen ieder domein bevinden zich instructiegroepen die ervoor zorgen dat kinderen op een gelijk niveau bijvoorbeeld taal of rekenen krijgen. “Waardoor er gericht instructie gegeven kan worden en we niet over de hoofden heen praten of kinderen onder bedienen in hun capaciteiten.”
Uitdagingen
Blijven zitten is binnen het nieuwe systeem niet meer mogelijk. “Het is niet zo dat kinderen met drie jaar als harde datum over moeten naar het volgende domein. Er wordt echt gekeken naar wat het kind nodig heeft”, aldus Kok. De professionals die voor de klas komen te staan gaan individueel én met de groep aan de slag. “Het vraagt van de professionals dat ze een goede kennis hebben van de leerlijnen en wat er precies verwacht wordt”, legt Smit uit.
De uitdaging volgens Smit zit hem vooral in het loslaten van het bekende. “We zijn allemaal het leerstofjaarklassensysteem gewend, maar dit sluit volgens ons veel beter aan bij de ontwikkeling van de kinderen. De uitdaging is ook dat je goed de leerlijnen en ontwikkeling in de gaten moet houden.”