Bergen op Zoom

Bergen op Zoom zet in op ‘Verhaal van de stad’: Evenementenbeleid op de schop

Krabbenfoor 2019, drukte in de Steenbergsestraat.

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De gemeente Bergen op Zoom werkt aan een nieuw evenementenbeleid, dat moet de stad beter op de kaart zetten en de aantrekkingskracht vergroten. Een belangrijke pijler hierin is de ontwikkeling van een helder ‘verhaal’ voor Bergen op Zoom, waar zéker nieuwe evenementen voortaan op afgestemd zullen worden. De lijnen hiervoor worden dit jaar nog uitgezet.

De vernieuwing van het Bergse evenementenbeleid, waarover raadsleden onlangs werden geïnformeerd, legt de nadruk op culturele, duurzame en inclusieve evenementen die bijdragen aan de profilering van Bergen op Zoom. “Evenementen zijn altijd een prachtige manier om invulling te geven aan onze positionering,” aldus wethouder Hopmans. Hij doelt ermee op het beeld dat mensen hebben van de gemeente. “Zodra dat helder is, gaan we kijken welke evenementen we willen koesteren, welke passen bij die positionering, en welke we nog missen.”

Het verhaal van Bergen op Zoom

De kern van het nieuwe beleid is de uitstraling, het imago van Bergen op Zoom. Het is volgens de wethouder van groot belang om de stad buiten de gemeentegrenzen bekender te maken. “Ik vat het altijd samen als het verhaal van Bergen op Zoom. Wie zijn wij nou eigenlijk? En hoe zorgen we ervoor dat mensen ons buiten de gemeentegrenzen kennen?”

De gemeente werkt momenteel aan het vaststellen van deze aanpak, die naar verwachting eind dit jaar afgerond is. Hierna kan worden bepaald welke ‘smaakkeuzes’ er gemaakt worden voor de stad. De wethouder benadrukt dat dit proces uit twee delen bestaat: “Het bepaalt wat we hebben en hoe dat bijdraagt, maar ook hoe nieuwe initiatieven hierin passen. Die exercitie gaan we nog helemaal doorlopen, dat is wel een hele interessante.”

Het uiteindelijke verhaal van Bergen op Zoom zal bepalen welke kant de evenementen opgaan. Zoals wethouder Hopmans hypothetisch schetst: “Stel, uit de positionering komt: Bergen op Zoom is echt een erfgoedstad. Dan kun je voorstellen dat criteria die we gaan stellen voor evenementen gaan over dat ze gehouden moeten worden op of rond onze erfgoedlocaties.”

Inclusiviteit en toegankelijkheid is meer dan alleen nooduitgangen

Een ander belangrijk aspect van het nieuwe beleid is inclusiviteit en toegankelijkheid. Hoewel er al wettelijke eisen zijn waaraan veel evenementen moeten voldoen, wordt er nu gekeken naar aanvullend lokaal beleid. Een concreet voorbeeld hiervan is de discussie rond genderneutrale toiletten, die al eerder in de gemeenteraad aan bod kwam.

De gemeente erkent dat er nog stappen gezet moeten worden om een breder publiek te bereiken met het totale evenementenaanbod. Dit betekent echter niet dat bestaande evenementen, die wellicht een specifieke doelgroep bedienen, worden afgestoten. Het gaat erom het totale aanbod te verbreden en ervoor te zorgen dat “een groot deel van de stad dat nu niet per se bij alle evenementen betrokken wordt,” beter wordt bereikt. En datzelfde hoopt men te bereiken met bezoekers van buitenaf.

Subsidie en ondersteuning: maatwerk en duidelijkheid

De Subsidieregeling Cultuur is onlangs vernieuwd. Deze regeling biedt al richtlijnen voor subsidieverlening op basis van criteria zoals maatschappelijk belang, bijdrage aan de lokale economie of culturele identiteit. Het subsidiebeleid zal verder worden aangepast, waarschijnlijk nog dit jaar, zodat evenementen die aansluiten bij de toekomstige gewenste uitstraling van de stad beter ondersteund kunnen worden.

De gemeente is terughoudend met het direct inzetten van middelen en ondersteuning, zoals het faciliteren van dranghekken. Dit vanwege de Wet markt en overheid, die moet voorkomen dat gemeenten concurreren met het bedrijfsleven. Desondanks wordt er wel gekeken naar manieren om evenementen zonder organisator (denk aan een vrijmarkt met Koningsdag) te blijven ondersteunen. Tevens wordt er gewerkt aan het professionaliseren van de aanpak rondom grootschalige evenementen, zoals de Vastenavond.

Eigentijdse promotie

De promotie van evenementen is eveneens een aandachtspunt. Momenteel wordt de VVV veelal ingezet voor deze taak, maar er is binnen de gemeente een brede zoektocht gaande naar een eigentijdse organisatie voor marketing en citymarketing. Wethouder Hopmans benadrukt: “Eén ding dat ook in de Visie Economie werd aangenomen eind vorig jaar, was dat we in ieder geval op zoek gaan naar een eigentijdse organisatie voor citymarketing, destinatiemarketing of welke naam het ook gaat krijgen. En dat doen we nooit meer alleen. Dat doen we samen met organisatoren, bedrijfsleven en onderwijs.”

De mogelijkheid van samenwerking met bestaande initiatieven en promotionele platforms zoals Bergenopzoom.nu wordt eveneens onderzocht. Daarnaast wordt het buitengebied meegenomen in de promotie, met het oog op het stimuleren van meerdaags toerisme op de Brabantse Wal.

Lerende organisatie dus knelpunten worden aangepakt

De gemeente erkent dat er in het verleden knelpunten zijn ontstaan, bijvoorbeeld op het gebied van vergunningsaanvragen en de omgevingsvergunningen voor evenementen. Wethouder Hopmans is hier open over: “Ik kan voldoende voorbeelden geven waarbij wij als gemeente dingen aan het leren, veranderen, recht zetten zijn van dingen die we in de afgelopen decennia fout deden.” Het wordt waar mogelijk met de menselijke maat aangepakt waarbij gezocht wordt naar zachte overgangen, vooral als bestaande initiatieven er door zouden worden geschaad.

‘Niet vanzelfsprekend’

In grote lijnen is Hopmans blij met de stand van zaken. “Wij zijn hartstikke trots op de meer dan tweehonderd evenementen die wij jaarlijks in Bergen op Zoom hebben. Van de hele kleine dorpsstraatbarbecue tot aan de Vastenavond en de Krabbenfoor. En dat het allemaal valt of staat met de vrijwilligers die dat mogelijk maken.”

Er is ook vertrouwen in de toekomst: “Het feit is dat Bergen op Zoom dat sociale cement nog steeds heeft, waardoor wij dat ook kunnen hebben en behouden. We moeten echt beseffen dat dat niet vanzelfsprekend is en willen vooral de mensen bedanken die zich daar dag in dag uit voor inzetten.”

Lees ook: Bergenopzoom.nu wint kwaliteitsaward en maakt kans op titel ‘Beste Website 2025’