Beweegbox brengt leerlingen al lerend in beweging
Het is koud woensdagmorgen bij basisschool Ste. Marie in Huijbergen. Toch zijn de leerlingen op het schoolplein druk bezig met wat op het eerste oog een hoop spelletjes lijken. Maar niets is minder waar, want de kinderen zijn volop aan het leren. Dat komt door de Beweegbox van Marieke Suikerbuik, een initiatief dat kinderen al lerend in beweging krijgt.
“Linkervoet op Lelystad!” klinkt het over het schoolplein. Een groepje kinderen is op een landkaart van Nederland een vorm van Twister aan doen. Een ander groepje staat al stuiterend met een bal de tafel van zeven uit te rekenen. Zo is er veel bedrijvigheid onder de leerlingen, terwijl juf Marieke bij ieder groepje komt kijken hoe het gaat. Zij bedacht enkele jaren geleden de Beweegbox. Deze fysieke box bevat allerlei materiaal waarmee al spelenderwijs kinderen kunnen leren.
Voor elke groep wat nieuws
Marieke legt uit hoe ze bij het idee gekomen is: “Ik ben al een tijdje leerkracht en dit idee zat al langer in mijn hoofd.” Door middel van subsidies kon ze het idee ook daadwerkelijk uitwerken, waardoor inmiddels basisscholen in de gemeente Woensdrecht, Bergen op Zoom en Steenbergen gebruik maken van de Beweegbox. “Ik vind het belangrijk dat kinderen in beweging komen en dit is een ideale manier daarvoor”, zo vervolgt Marieke. Voor iedere groep zit er wat in de box, waar ook een hele handleiding inzit hoe alles in zijn werk gaat. Marieke legt uit: “De taalkaartjes voor groep 7 zijn natuurlijk een stuk moeilijker dan de kaartjes voor groep 4.”

Ook wethouder Arjan Buijsen is deze ochtend aanwezig om de Beweegbox te bekijken en te overhandigen aan de school. Vanuit de gemeente wordt het initiatief van Marieke namelijk gesubsidieerd vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord. Zo hebben alle bassischolen in de gemeente Woensdrecht inmiddels een Beweegbox ontvangen. Wethouder Buijsen is blij met het idee van Marieke: “Wij vinden het als gemeente enorm belangrijk dat kinderen in beweging blijven. Dit soort initiatieven steunen wij daarom ook.” Zelf doet Buijsen ook nog mee met een aantal spelletjes. “De tafel van negen zat niet helemaal meer lekker in mijn hoofd”, lacht de wethouder.
Leerlingen ook enthousiast
Ook de kinderen zijn enorm enthousiast met alle spellen bezig. Het twister-groepje zit op een gegeven moment helemaal verstrengeld in elkaar terwijl er toch nog een rechterhand op Zuid-Holland moet. Bram vertelt wat hij zo leuk vindt aan de Beweegbox: “Het is leuk om de spelletjes te kunnen doen.” Elynn vult hem aan: “En het is ook heel fijn om lekker buiten te zijn!” Beide kinderen geven aan dat ze verschillende vakken oefenen met de Beweegbox. “We doen bijvoorbeeld taal, rekenen en klokkijken op het schoolplein”, vertellen Elynn en Bram.
Marieke merkt dat sommige kinderen door deze manier van leren de informatie ook beter onthouden. “Ik heb geen harde cijfers, maar er zullen altijd kinderen zijn die op deze manier iets beter kunnen leren dan vanuit een boek.” Het belangrijkste doel van de Beweegbox voor Marieke is dat ze kinderen in beweging kan krijgen. En dat blijkt ook wel deze ochtend, wanneer de kinderen na een tijdje weer het klaslokaal opzoeken.