Roosendaal

Bewoners Gastelseweg delen persoonlijke zorgen en verhalen

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

Binnenkort loopt de proefperiode van een jaar af waarin moet blijken of de situatie rondom de Poolse supermarkt aan de Gastelseweg is verbeterd. Volgens het bewonerscomité en een aantal buurtgenoten is het er alleen maar erger geworden. Ze roepen de bestuurders en politici van Roosendaal dringend op hun verhalen en problemen serieus te nemen.

Al negen jaar klagen bewoners over de problemen die ze ervaren sinds de Poolse winkel hier gevestigd zit. De meest gehoorde klachten gaan over dronken klanten op straat die zich misdragen, agressie, wildplassen, onveilig verkeer, gebrek aan parkeerplekken en toenemende drukte.

De nood is inmiddels zo hoog bij meerdere mensen uit de straat dat ze besloten uit de anonimiteit te treden, ondanks het risico dat ze daar last van gaan krijgen. Ook dat is al gebeurd namelijk; klanten van de supermarkt zijn meermaals verhaal gaan halen – op straat of zelfs aan de deur. Dit ging gepaard met bedreigingen en veel schuttingtaal.

Klanten blijven weg bij tapijtwinkel

Johan van de Sanden heeft er particulier en zakelijk last van, als eigenaar van de Tapijt Drive-In. Die ligt recht tegenover de supermarkt. Hij heeft zelfs al klanten die niet meer durven komen vanwege de slechte reputatie die de straat heeft, vertelt de ondernemer. Daarnaast wordt de overdekte doorgang naast zijn showroom, die nota bene eigen terrein is, alsmaar gebruikt als hangplek en openbaar toilet. Ook de gewelddadige inbraakpoging die tijdens de feestdagen plaatsvond heeft erin gehakt bij zijn gezin. Van de Sanden is ervan overtuigd dat ook die te maken heeft met de klantenkring van de supermarkt aan de overzijde.

Plassende mensen voor je raam

Bianca Ruitenberg woont wat verderop in de straat maar ook haar blijft de overlast niet bespaard. Zelfs hier staan wildplassers hun behoefte te doen, soms in het zicht van haar woonkamer en met het geslachtsdeel volop in beeld. En dat terwijl de supermarkt geacht wordt klanten erop te wijzen dat ze daar naar het toilet kunnen. Natuurlijk heeft ze overwogen te verhuizen maar de woningen hier zijn door de situatie zo goed als onverkoopbaar.

Ramen in de zomer dicht vanwege de overlast

Marc van der Leeuw woont naast de supermarkt. Hij heeft met de bedrijfsleider best een goede verstandhouding maar wel problemen met het gedrag van een deel van de bezoekers. Marc en zijn gezin hebben vooral veel last van naar binnen stralende koplampen, herrie, draaiende motoren en sigarettenrook. Niet alleen voor de deur maar ook in huis. Zodanig dat hij een prijzig aircosysteem moest aanschaffen omdat in de zomer de ramen open zetten geen optie is. Daarnaast is het altijd oppassen geblazen als hij of zijn kinderen naar buiten stappen. Je kunt zomaar aangereden worden door fietsers, brommers en scooters op de stoep.

Moeite met gemeentelijke desinteresse

Namens het buurtcomité benadrukt Andy Knobel nog eens dat het er alleen maar erger op geworden is. Foutparkeren is er aan de orde van de dag, net als wildplassen. Ook de verkeersveiligheid is een grote zorg, zowel op de weg als op de stoep. Maar wat pas écht steekt, vertelt hij, is dat de straat allang niet meer het gevoel heeft dat het gemeentebestuur en ambtenaren in willen zien wat de impact is voor de mensen die hier wonen. Voor het feit dat het supermarktpersoneel grotendeels verantwoordelijk is gemaakt voor de handhaving, ook buiten, is weinig begrip. Bovendien werkt het niet, laat de praktijk keer op keer zien.

Maar zes parkeerplaatsen voor bijna 6000 bezoekers

Straatbewoner Barro Wijkmans is zelf eens gaan tellen, gebaseerd op beelden van zijn camera’s die alles 24/7 vastleggen. Hij heeft daarvoor dezelfde week gekozen als het beveiligingsbedrijf De Brug, dat namens de gemeente metingen houdt. Van 23 januari tot en met 5 februari telde hij 5998 klanten. Veel te veel voor een winkel met maar zes eigen parkeerplaatsen, vindt de buurt. In diezelfde periode werd er door 402 mensen over de stoep gefietst of zelfs gemotoriseerd gereden. De geplaatste hekjes op het trottoir hebben dus zeer beperkt effect.

Zwartgelakte pagina’s

Er hebben meer buurtgenoten cijfers bijeen gezocht en vergeleken. Henk Jansen heeft de rapportages die De Brug maakte in najaar 2021 en 2022 vergeleken. Daaruit valt zo’n 30 procent toename in bezoekers op te maken en de overlast is evenredig gestegen, schrijft hij in een e-mail aan raadsleden en bestuurders. Het autoverkeer zou zelfs zijn verdubbeld en leidt steeds vaker tot gevaarlijke situaties. Hij baalt daarnaast nogal van de grote hoeveelheden tekst die zijn zwartgelakt in de via een Woo-verzoek opgevraagde rapporten. Er is veel relevante informatie onleesbaar. Het is zowel voor de bewoners die een punt willen maken een slechte zaak, vindt hij, als voor raadsleden die hun controlerende taak moeten kunnen uitvoeren.

Ook Jansen benoemt in die bewuste e-mail nog eens dat omwonenden weinig terugzien van de gemaakte afspraken omtrent winkelmedewerkers die bezoekers en klanten aan moeten spreken op verkeerd gedrag.

Aangeboden training niet effectief

Er zijn door de gemeente en de supermarkteigenaar afspraken gemaakt over een training die iedere medewerker zou krijgen, gericht op het zowel binnen als buiten omgaan met agressie en andere misdragingen. Dat liep echter anders.

Volgens gemeentewoordvoerder Jeroen Steenmeijer komt dat omdat bij de instructie bleek dat er een taalbarrière was.* De medewerker van de gemeente die de training zou geven moest de pogingen staken en afgesproken werd dat de bedrijfsleider deze wel kreeg, zodat hij zijn mensen weer kan trainen. In de evaluatiebijeenkomst van november 2022 kregen de aanwezigen te horen dat er niet wordt gecheckt of medewerkers die training ook daadwerkelijk krijgen. De omwonenden hebben in ieder geval niet de indruk dat er veel mee wordt gedaan.

Politiek pakt het nu wel op

PvdA fractievoorzitter Björn Rommens bracht de problematiek nadrukkelijk onder de aandacht van de huidige gemeenteraad, waar veel nieuwe en jongere mensen in zitten. Het leidde er al toe dat een meerderheid van de raad eind 2022 de nodige vragen aan het college stelde in een gezamenlijke brief. Rommens garandeert dat de gang van zaken inmiddels breed en kritisch gevolgd word en dat de Roosendaalse politiek nu echt een einde verwacht aan deze al negen jaar durende overlast.

* Op andere zaken wilde de woordvoerder van de gemeente nog niet ingaan. Meewerken aan onze reportage wilde men er ook niet. Het college wil de uiteindelijke resultaten van het proefjaar afwachten.