Roosendaal

Leefstijlloket geopend in Bravis ziekenhuis Roosendaal: ‘Gezondheid verbeteren hard nodig’

Sita Kengen Sita Kengen

Er komen steeds meer leefstijlgerelateerde gezondheidsklachten. Daarom heeft het Bravis ziekenhuis in Roosendaal onlangs een leefstijlloket geopend. Hier kunnen patiënten van het ziekenhuis terecht die graag aan de slag willen met hun leefstijl. Leefstijlmakelaars helpen patiënten om hun leefstijl in kaart te brengen, en met initiatieven uit de eigen regio worden handvatten geboden om ongezonde gewoontes aan te pakken.

Het leefstijlloket is een traject van gemiddeld drie maanden, waarin patiënten worden begeleid wanneer er een wens is tot het aanpassen van de leefstijl. Dit is een samenwerkingsverband tussen WestWest, het Bravis ziekenhuis, Thuiszorg West-Brabant (TWB), welzijnsorganisatie WijZijn en GGD West-Brabant. Met als doel het verbeteren van de gezondheid. Dit is volgens sportarts Anne van Vegchel hard nodig. “Ondanks dat we een steeds hogere leeftijd bereiken, bereiken we die steeds minder vaak in een goede gezondheid. Op dit moment heeft 40 procent van de 40-jarigen al een chronische aandoening, die voor ongeveer de helft tot meer dan de helft leefstijlgerelateerd is.”

Doorverwijzing

Het loket is alleen voor mensen die al patiënt zijn in het ziekenhuis. Specialisten van van de afdeling MDL (maag-, darm, en leverziekten) of de interne geneeskunde geven een doorwijzing. De bespreking gebeurt niet in de behandelkamer zelf, omdat specialisten hier niet genoeg tijd voor hebben. “Specialisten van de afdeling MDL en de interne geneeskunde zijn de eerste groepen die zo’n doorverwijzing mogen geven. Dit hebben we expres gedaan. Zo voorkomen we dat de wachtruimte hier meteen overvol komt te zitten, terwijl we eigenlijk nog een beetje aan het onderzoeken zijn.”

Het model van ‘Mijn positieve gezondheid’

Aan de hand van het model Mijn Positieve Gezondheid wordt gekeken hoe de patiënt zijn leven er uit ziet. Marianne Bijman, leefstijlmakelaar bij WijZijn, legt uit hoe dit model werkt. “Het model kijkt naar zes pijlers. Deze pijlers bepalen het totaal plaatje van de gezondheid. De pijlers zijn: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van het leven, meedoen en dagelijks functioneren. De patiënt vult het model in. Al die pijlers krijgen een cijfer.”

Wat de leefstijlmakelaar in het gesprek helder wil krijgen, is wat de patiënt zelf wil verbeteren. Nadat duidelijk is welke verbeterpunten gewenst zijn, maakt de leefstijlmakelaar een plan om de leefstijl te verbeteren. Dit plan bestaat uit acties die de patiënt zelf, buiten het ziekenhuis, kan uitvoeren. Bijman: “Ik hoop dat de verandering die de inwoner maakt duurzaam is en dat de stap die hij neemt een blijvende stap is in zijn nieuwe leefstijl.”