Roosendaal

CDA wil verdwijnen servicebalie NS-station voorkomen

Paul Joachems Paul Joachems

De ticket- en servicebalie op het NS-station van Roosendaal dreigt te gaan verdwijnen, dat heeft de NS bekend gemaakt. Het CDA stelt vragen aan het college over dit voornemen van de landelijke spoorvervoerder.

Door: Paul Joachems

De NS heeft bekend gemaakt het aantal treinstations in Nederland met een vaste service- en ticketbalie fors te willen terugbrengen van 36 naar 15. Dit omdat steeds meer reizigers hun treinkaartje online aanschaffen. Ook moet het zorgen voor een betere inzet van personeel en middelen volgens de NS.

Servicemedewerkers van NS van grote waarde

Raadslid Sebastiaan Hamans stelt namens het CDA in de brief dat het verdwijnen van de servicebalie een hard gelag zou zijn voor de gemeente en dat de servicemedewerkers van de NS van grote waarde zijn voor de sociale veiligheid op het station. Hij geeft ook aan dat zij de reizigers van de nodige informatie voorzien en op weg helpen. “Hierbij kan aan tal van situaties worden gedacht. Reizigers die zijn vergeten om hun ticket
uit te printen. Ouderen die niet goed overweg kunnen met de kaartautomaten. Incidentele reizigers die de weg op het station niet kennen. Mensen met vragen over het reizen van en naar België. Kinderen en jongeren die in het donker alleen reizen. Incidenten met verwarde of overlastgevende personen. En nog veel meer”, aldus Hamans.

Aderlating voor gemeente

Hamans roept de NS op om hun keuze te heroverwegen: “Als CDA Roosendaal vinden wij dit een aderlating voor de gemeente. De ticket- en servicebalie heeft hier veel belangrijke functies. Ik denk dat het ook goed zou zijn om bestuurlijk het signaal te uiten dat we heel graag een volwaardige servicebalie in Roosendaal behouden.”