Moerdijk

Centrale taalklassen moeten leerlingen met taalachterstand sneller helpen richting regulier onderwijs

(Foto: ZuidWest Update)

Anouk Houweling Anouk Houweling

Door de komst van kinderen uit Oekraïne, een AZC en de taak om statushouders te huisvesten is er grote vraag naar taalonderwijs. Daarom komt er in de gemeente Moerdijk een centrale taalklas voor deze leerlingen. Drie scholen gaan deze klassen gezamenlijk organiseren.

In zo’n taalklas krijgen leerlingen specifiek taallessen voordat zij doorstromen naar het reguliere onderwijs. De taalklassen worden door drie scholen georganiseerd. De lessen zelf vinden plaats op basisschool de Toren in Zevenbergen. “Een centrale taalklas biedt een efficiënte en kwalitatieve oplossing door expertise van alle scholen te bundelen en gericht taalonderwijs aan te bieden”, schrijft het college.

In de praktijk worden er al taalklassen georganiseerd op een aantal scholen. Daarom gaan de leerlingen vanaf schooljaar 2025-2026 naar de centrale taalklas. Als het taalniveau goed genoeg is kunnen zij aansluiten bij een school in de buurt van hun woonplaats.

Financiële garantie

Omdat het aantal leerlingen in een klas kan veranderen, is het niet altijd rendabel voor scholen. De vergoeding vanuit het Rijk hangt namelijk samen met de verblijfstatus en duur in Nederland. De bijdrage voor kinderen die twee jaar in Nederland zijn is lager. Net als voor kinderen van arbeidsmigranten. Dat wil niet zeggen dat hun taalachterstand minder is.

Daarom maakt de gemeente maximaal 20 duizend euro vrij voor drie jaar. “Dit fungeert als een vangnet om tekorten te voorkomen en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen”, aldus het college. Dit budget wordt alleen gebruikt als het nodig is. Bijvoorbeeld als stichting De Waarden, waar de scholen onder vallen, een tekort dreigt te hebben.

Lokaal beleid

De gemeente vindt het belangrijk om kinderen met en taalachterstand te helpen. Kinderen zitten vaak lang in een AZC en komen daardoor pas laat in het reguliere onderwijs terecht. Vanaf dat moment zijn er extra middelen nodig om de taalachterstand weg te werken. Door de centrale taalklaas wil de gemeente kinderen de kans geven om de taal goed te leren. Zo kunnen ze later met succes doorstromen in het reguliere onderwijs.

De reden van het lokale beleid heeft deels te maken met het beleid vanuit Den Haag. Maar ook omdat er in de gemeente niet genoeg huisvesting gevonden kan worden voor statushouders.