Bergen op Zoom

College kijkt na aandringen opnieuw naar kabelgootjes, VVD : ‘Het is nu écht anders’

Gedoe over kabels: de Bergse VVD wil dat autobezitters voor de deur kunnen laden, met een kabelgoot in de stoep. Het college belooft er opnieuw naar te kijken. (Pixabay)

Han Verbeem Han Verbeem

Het Bergse college gaat opnieuw bekijken of rijders van een elektrische auto een kabelgootje voor de deur krijgen. Eerder had het college een motie van VVD, CDA en Lokaal Realisme als “niet uitvoerbaar” bestempeld – té ingewikkeld, té duur en automobilisten kunnen vóór hun woning geen eigen plaats claimen. Maar na hernieuwd aandringen van VVD belooft wethouder Joost Pals nogmaals de mogelijkheden te onderzoeken.

Elektrisch rijden zit in de lift, maar de laadinfrastructuur worstelt om mee te groeien. Vooral inwoners zonder eigen oprit grijpen steeds vaker naar creatieve – en volgens de Bergse VVD soms gevaarlijke – oplossingen: kabels over de stoep om hun auto via eigen zonnepanelen op te laden. Dat leidt volgens de liberalen tot klachten van voetgangers, waaronder slechtzienden en mensen met rollators of rolstoelen. De roep om een veilige en structurele oplossing klinkt al langer, maar tot nu toe weigerde het college daar concrete stappen in te zetten.

‘Nieuwe omstandigheden’

In 2022 is in de Bergse gemeenteraad al een motie van VVD, CDA en Lokaal Realisme aangenomen waarin het college werd opgeroepen een voorstel te doen om innovatieve oplossingen, zoals kabelgootjes in trottoirs, mogelijk te maken. Een jaar later wees het college die suggestie nog af. Volgens het college waren er destijds te veel bezwaren: aansprakelijkheid, onderhoud, claimgedrag op openbare parkeerplekken en het risico op wildgroei. “Er waren wel wat pilots uitgevoerd, maar na evaluatie vonden we het niet verantwoord om dit verder uit te rollen,” aldus een gemeentewoordvoerder. Toch zijn de omstandigheden in korte tijd veranderd.

Overbelast stroomnet

Gertjan Huismans (VVD): “Inmiddels is de situatie écht anders. Door de afbouw van de salderingsregeling is het financieel aantrekkelijker geworden om thuis je auto op te laden in plaats van stroom terug te leveren aan het net. Tegelijkertijd is het stroomnet overbelast, dus als mensen hun eigen stroom benutten, helpt dat juist.” Ook in andere gemeenten worden kabelgootjes steeds vaker toegestaan, en elektrische auto’s kunnen tegenwoordig zelfs fungeren als thuisaccu’s. Dat zijn volgens Huismans allemaal redenen om het eerdere collegestandpunt te heroverwegen.

Toezegging in commissie

Tijdens een commissievergadering in september gaf wethouder Joost Pals aan dat het college bereid is om het onderwerp opnieuw te bekijken. Dat betekent niet automatisch dat kabelgootjes binnenkort worden toegestaan, maar het eerdere ‘nee’ is daarmee van tafel. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt dat er momenteel wordt onderzocht “of zaken zodanig zijn veranderd dat het beleid kan worden aangepast.” Een definitief besluit is er nog niet.

Publieke palen versus eigen stroom

Tegelijkertijd groeit het aantal publieke laadpalen snel in Bergen op Zoom: inmiddels zijn er zo’n 240 palen met in totaal 480 laadpunten. Deze worden geplaatst via een concessiecontract van de provincie Noord-Brabant, waarbij exploitant Vattenfall verantwoordelijk is voor de uitvoering. De gemeente zelf verdient daar niets aan, blijkt uit recente antwoorden op vragen van Lokaal Realisme. Toch biedt deze aanpak geen oplossing voor iedereen, stelt Huismans. Bewoners zonder eigen oprit en zonder laadpaal in de buurt moeten hun auto soms tientallen meters verderop opladen, of leggen een kabel over de stoep. Een kabelgoot zou dan een veilige tussenoplossing kunnen zijn.

Vervolgstap: beleid of proef?

De grote vraag bij de Bergse VVD en andere gootjes-voorstanders is nu: komt er nieuw beleid of een hernieuwde pilot? Volgens het college worden ervaringen van andere gemeenten meegenomen in de beoordeling. Daarbij wordt ook gekeken naar de wens om te voorkomen dat individuele oplossingen leiden tot juridisch grijze zones of wildgroei in het straatbeeld.