Bergen op Zoom

Congres moet afstand tussen vmbo en mbo verkleinen

Sita Kengen Sita Kengen

Voor scholieren die na het vmbo een vervolgopleiding willen doen, is een mbo-opleiding de meest voor de hand liggende keuze. Maar hoe maak je als scholier de beste keuze en hoe zorg je er als school voor dat de overstap zo soepel mogelijk verloopt? Die vragen stonden maandagmiddag centraal op het Roncalli in Bergen op Zoom, waar een congres te volgen was met het thema: sterk van vmbo naar mbo. Schoolleiders, docenten en leerlingen waren hier aanwezig om in gesprek te gaan met elkaar.

De middag werd officieel geopend door Tom Heijnen, de rector van Roncalli Scholengemeenschap. Hier is namens Techniektalenten een congres georganiseerd over de doorlopende leerlijn. Die kan volgens alle aanwezigen namelijk beter. “We willen een goede overgang van het vmbo naar het mbo. In dit geval gaat het om een goede aansluiting naar verschillende techniekopleidingen in de regio”, vertelt Rody Kroon, projectleider doorlopende leerlijn. Er zijn deze middag vier workshops te volgen. Eén voor schoolleiders, één voor decanen, één voor vakdocenten en één voor studenten. Die laatste staan centraal tijdens het congres.

Het programma

Na het openingswoord, worden vmbo-leerlingen en mbo-studenten geïnterviewd op het podium. Zij zitten aandachtig te luisteren naar het verhaal dat één van hen houdt over zijn eigen loopbaan. Ze gaan hierover in gesprek en vertellen hoe zij denken dat de doorlopende leerlijn beter zou kunnen. Na de zogenaamde College Tour gaan alle groepen uiteen. In verschillende deelsessies hebben ze het over hun eigen expertise en kijken ze hoe hier een verbeterslag in gemaakt kan worden.

Het mooie aan dit initiatief is dat alle scholen in de regio mee mogen denken over de inhoud en vorm

“Het mooie aan dit initiatief is dat alle scholen in de regio die aangesloten zijn bij Sterk Techniekonderwijs mee mogen denken over de inhoud en vorm van die doorlopende leerlijn. En dat is eigenlijk best uniek”, aldus Peter Vroon, die ook projectleider is.

Oud-studenten

Op het congres waren oud mbo-studenten aanwezig om te vertellen over hun eigen ervaringen. De 19-jarige Kürsat Gündüz is momenteel onderwijsassistent op het mbo en volgt daarnaast nog een deeltijd hbo-opleiding. Hij hoopt vandaag een beter beeld te kunnen geven over hoe de stap van vmbo naar mbo verloopt en wat hier allemaal bij komt kijken. Volgens hem kan de communicatie van docenten wel beter. “Als 15 á 16-jarige is het erg lastig om te kiezen wat voor vervolgopleiding je kan doen. Meer verhalen over verschillende banen en richtingen zouden misschien wel helpen.”

De 21-jarige Willem de Groen is zelfstandig meubelmaker. Hij vertelt dat hij moeite had met het kiezen van zijn loopbaan. “Ik was er altijd van overtuigd dat ik de opleiding licht en geluid zou gaan doen. Dit omdat ik niet zo georiënteerd was op wat voor vooropleidingen er allemaal waren. Uiteindelijk ben ik iets heel anders gaan doen.” Hij denkt dan ook dat de begeleiding hierbij beter kan. “Ga bijvoorbeeld in gesprek. Welke opleidingen zijn er allemaal? Wat is je passie? Als je jong bent zijn dit ingewikkelde vragen.”

Doel

“Wat er bij de doorlopende leerlijn vooral belangrijk is, is dat je concreet afspraken maakt en kijkt waar de behoefte van de student ligt”, vertelt Vroon. “Ik denk dat dit een soort kick-off is, waarbij we met z’n allen gaan kijken waar we de komende jaren naartoe moeten werken. Zo kunnen we met dit congres doorbouwen naar de toekomst van de doorlopende leerlijn.”