Etten-Leur

De rol van verkeer in Haansberg Etten-Leur: meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Project Haansberg (foto: gemeente Etten-Leur) nieuws

Etten-Leur bouwt 300 woningen per jaar, onder meer in Haansberg (foto: gemeente Etten-Leur)

Tomlin Smits Tomlin Smits

Net als in de rest van Nederland is ook in Etten-Leur de behoefte aan woningen groot. Daarom is de gemeente druk bezig met de realisatie van een gloednieuwe woonwijk in Etten-Leur: Haansberg. Nu de ontwikkelingen rondom de wijk elkaar in rap tempo opvolgen, ging ZuidWest Update in gesprek met wethouder Jean-Pierre Schouw. Met vandaag: het verkeer in en rondom Haansberg.

Als er één thema is dat leeft onder inwoners en raadsleden van Etten-Leur, dan is het wel verkeer. Onlangs presenteerde het college nog het nieuwe Mobiliteitsplan, waarin plannen voor de toekomst staan op het gebied van mobiliteit en verkeer. Deze plannen worden ook op de nieuwbouwwijk Haansberg toegepast, vertelt Schouw. “Dat Mobiliteitsplan, wat wij dus ook toe gaan passen in Haansberg, moet eigenlijk een voorbeeld voor heel Etten-Leur zijn. Een nieuwe wijk als deze biedt ons een kans om op een hele andere manier naar mobiliteit te kijken.”

Lees ook: Etten-Leur wil meer ruimte voor fietsers en voetgangers

Verkeersonderzoek

Dat gaat de gemeente Etten-Leur daarom ook doen. Net als in de rest van de gemeente moet straks in de Haansberg het STOMP-principe centraal staan. “In het kort houdt dat in dat de voetganger en de fietser meer ruimte krijgen en op de eerste plaats komen. Wij gaan de auto dus niet weren, maar het wordt niet meer het belangrijkste vervoersmiddel”, legt Schouw uit. Een voorbeeld daarvan is dat er in Haansberg straks niet meer voor de deur geparkeerd wordt. “Daardoor gaat er echt ruimte ontstaan, waardoor kinderen bijvoorbeeld gewoon op de straat kunnen spelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Ik denk echt dat inwoners gaan denken: als ze mijn woonwijk nog eens aan gaan pakken, zou ik dit ook willen.”

Lees ook: Van idee naar realisatie: zo ontstaat de nieuwe Etten-Leurse wijk Haansberg

Recentelijk is er ook een verkeersonderzoek uitgevoerd. Daarin werd gekeken naar de effecten van verkeersbewegingen van en naar Haansberg in de toekomst. “In dat onderzoek werd onder meer gekeken naar de effecten van de aanleg van een knip, waarmee wij verkeersonveilige situaties kunnen voorkomen. Zo kunnen wij kijken welke maatregelen wij moeten nemen om die toenemende verkeersdrukte uiteindelijk op te kunnen vangen. De resultaten van het onderzoek zijn gedeeld en we voeren ook gesprekken met de inwoners”, aldus Schouw.

Lees ook: Eindelijk duidelijkheid over verkeerssituatie Haansberg

Actiegroepen

Een ander belangrijk aspect wat uit het verkeersonderzoek naar voren komt, is de aanleg van een noordelijke randweg. Het onderzoeksbureau ziet dat als goede oplossing om het verkeer van Haansberg te kunnen ontsluiten. “Ik zie dat zelf ook als goede oplossing en hoop dat de raad dat ook ziet. In het ideale scenario beginnen wij aan de randweg op het moment dat wij met Haansberg-Noord aan de slag gaan”, vertelt de wethouder.

Toch blijft het wel een grote investering voor de gemeente Etten-Leur, waardoor Schouw ook realistisch naar de situatie kijkt. “Wij kunnen het wel hard roepen, maar het moet wel betaalbaar blijven. We spreken wel over een investering van minimaal zeven nullen.”

Vanuit verschillende actiegroepen, zoals actiegroep N640 en Randweg Noord Nooit, klonk er de laatste tijd ook kritiek op plannen rondom mobiliteit. Zo zou de N640 tussen Hoeven en Etten-Leur nog drukker en onveiliger worden en zou een randweg niet wenselijk zijn. Schouw hoopt dat de feiten uit het verkeersonderzoek de opinie kunnen veranderen. “Gevoel is ook wat waard en dat moeten wij zeker niet onderschatten. Maar uiteindelijk moet je wel van gevoel naar de feiten gaan.”