Tholen

Derde toegangsweg Tholen een feit: ‘Kruising Molenvlietsedijk broodnodig’

Han Verbeem Han Verbeem

Na maandenlange wegwerkzaamheden met verkeersomleidingen is het zo ver: het nieuwe kruispunt bij de Molenvlietsedijk in Tholen is geopend. Met deze kruising op de doorgaande weg N286 heeft Tholen-stad de langverwachte derde toegangsweg. En de volgende werkzaamheden dienen zich al aan:  een nieuwe rondweg rondom Oud-Vossemeer. Ditmaal neemt de provincie de kosten voor haar rekening, zo’n acht tot tien miljoen euro.

Wethouder Corniel van Leeuwen en de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas gaven vanmiddag het officiële openingssein door de weg vrij te maken van enkele afzetpaaltjes. Het was een symbolische handeling, want de kruising was feitelijk sinds zaterdag al voor het verkeer opengesteld. Maar de bewindslieden wilden het bereiken van deze spreekwoordelijke mijlpaal niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Veiliger en beter bereikbaar

“Met de aansluiting op de N286 is Tholen veiliger en prettiger bereikbaar voor inwoners en bedrijven”, aldus wethouder Van Leeuwen. “De kruising is broodnodig om het extra verkeer te verwerken, bij de nieuwbouw van wijk Molenvliet.” Maar ook de omgeving heeft baat bij een betere verkeersafwikkeling. De files bij de Thoolse brug richting Brabant zijn straks verleden tijd, voorspelt Van Leeuwen. De N286 is een belangrijke verbindingsroute, die begint bij de afrit Halsteren-Lepelstraat van de snelweg A58, en via de Thoolse brug westwaarts gaat richting Stavenisse. De kosten voor de aanpassing van de N286 -tien miljoen euro – zijn grotendeels voor de gemeente Tholen, het Rijk levert een bijdrage van 200.000 euro.

Rondweg Tholen

Gedeputeerde Harry van der Maas wil fors investeren in de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van het eiland Tholen. Daarom trekt het provinciebestuur de portemonnee voor de aanleg van een nieuwe rondweg om Oud-Vossemeer. Het doorgaande verkeer gaat daar nu nog dwars door de dorpskern. “Daarover ga ik nog in gesprek met het dorp”, zegt Van der Maas. De kosten bedragen zo’n acht tot tien miljoen euro. Als alles volgens planning verloopt, kunnen de werkzaamheden in 2025-2026 van start gaan, verwacht de gedeputeerde.