Rijsbergen

Dorpsbewoners snakken naar veiligere straat: ‘Kan niet snel genoeg gebeuren’

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Het is een thema dat al langer speelt in Rijsbergen: de verkeersveiligheid in de Sint Bavostraat. De gemeente Zundert wil daarom 30 kilometer-zones aanleggen om de straat veiliger te maken. Volgens bezoekers van de dorpsraad die donderdagavond plaatsvond kunnen deze maatregelen niet snel genoeg genomen worden.

De Sint Bavostraat is een belangrijke verkeersader van Rijsbergen. Er rijden iedere 24 uur gemiddeld zo’n 12 duizend voertuigen door de straat – en er wonen nog geen 7000 mensen in het dorp. Er is ook al jaren overlast. De vele voertuigen zorgen voor opstoppingen en ook hardrijders zijn een bron van ergernis.

Dat er iets moet veranderen is ook bij de Zundertse politiek duidelijk. Zo is er dit jaar nog met een grote meerderheid besloten dat er 30 kilometer-zones moeten komen. “Het is de bedoeling dat dit volgend jaar gerealiseerd word”, weet Piet Hendrickx te vertellen. Hij is de voorzitter van de dorpsraad.

Lees ook: ‘Historisch besluit’ moet verkeersveiligheid Rijsbergen gaan verbeteren

De zaal is donderdag vol in MFC Koutershof. Bezoekers willen weten welke maatregelen er genomen gaan worden. Er komen veel vragen over de handhaving als delen van de straat straks 30 kilometer-zones zijn. Veel aanwezigen denken dat de regel niet gaat werken als er niet gehandhaafd wordt.

Bloembakken in de straat plaatsen is geen optie vanwege het vrachtverkeer, en drempels mogen niet te scherp zijn in verband met de jaarlijkse carnavalsoptocht. Vertrouwen in maatregelen is er niet. Bovendien heerst er de angst dat sluipverkeer dan door andere straten gaat rijden. Wél is er veel steun voor het plaatsen van camera’s en flitsers.

Nog geen concrete plannen

Tijdens de bijeenkomst donderdag konden nog geen verdere concrete voorbeelden gegeven worden over de plannen voor de straat. “Zo ver is de gemeente nog niet”, aldus de voorzitter van de dorpsraad. Iets waar de dorpsbewoners wél op hadden gehoopt.

Er is namelijk het plan om een randweg om het dorp te leggen. “Maar als je niks verandert aan de bestaande weg, dan blijven mensen uit gewoonte over de oude weg rijden.” Bovendien duurt het nog wel even voor die randweg klaar is: tot minimaal 2040.

Goede oplossing is noodzakelijk

Volgens de uit Rijsbergen afkomstige Richard Peters wordt er met grote regelmatig erg hard door de straat gereden. “En dan is er ook nog vrachtverkeer dat in de straat moet lossen, waardoor het helemaal verstopt raakt.” Hij heeft zelf recent nog ruim vijf minuten vast gestaan met de bus voordat hij überhaupt in het dorp kon komen. “Dat schiet echt niet op.”

“Er moet wat aan de straat gedaan worden”, laat dorpsbewoner Rien Hendrickx weten. “Het voorstel van de 30 kilometer-zone is héél goed”, benadrukt hij. Volgens hem komt er veel verkeer vanuit Etten-Leur en Breda door de Sint Bavostraat richting Zundert. “Daar moet gewoon een goede oplossing voor komen.”

Voor Hendrickx is het duidelijk wat er moet gebeuren: “Platen (verkeersborden, red.) wegzetten, camera’s ophangen en filmen”, zegt hij resoluut. De dorpsbewoner denkt dat dit een snelle en effectieve manier is om de hardrijders tegen te gaan.

Vervolgstappen

In september heeft de verkeerwerkgroep van de dorpsraad een gesprek met de betrokken wethouder en ambtenaar. Daar worden de vervolgstappen besproken. “En over wat wij als verkeerwerkgroep kunnen betekenen”, aldus de voorzitter.