Eindelijk duidelijkheid over verkeerssituatie Haansberg
Haansberg (Foto: ZuidWest Update)
Door de komst van de Etten-Leurse wijk Haansberg neemt de verkeersdrukte toe, blijkt uit het nieuwe verkeersonderzoek van Haansberg. “Maar de wegen kunnen dat aan”, aldus wethouder Jean-Pierre Schouw. Van de besproken Noordelijke randweg is voor nu geen sprake, máár is ook niet uitgesloten.
Met de nieuwe woningbouw in Oost- en Zuid-Haansberg – wat 1.450 woningen oplevert – groeit Etten-Leur met 7 procent. Hierdoor zal de verkeersdrukte hoe dan ook toenemen volgens wethouder Jean-Pierre Schouw. “Maar de wegen in Etten-Leur kunnen dat aan”, voegt hij toe.
De verkeerstoename zal het voornaamste zichtbaar zijn op de Sander, Bankersstraat, Hoevenseweg, Spoorlaan en Anna van Berchemlaan. Aan de straat Sander zullen fysieke aanpassingen nodig zijn om de doorstroom te stimuleren. Het verkeer zal het meest toenemen op de Hoevenseweg, blijkt uit het onderzoek. Daar komt namelijk het meeste verkeer vanuit de Haansberg op uit.
Desondanks toont het onderzoek geen nieuwe knelpunten. Echter is er nog niet geanalyseerd wat de drukte betekent voor rotondes en kruisingen, tijdens bijvoorbeeld de spitsuren. Die resultaten worden 3 september gepresenteerd onder het thema ‘Verplaatsen en Verblijven’.
Maatregelen verkeersdrukte
Hoewel de wegen het ‘aankunnen’ neemt de gemeente toch maatregelen. Zo wil de gemeente het zogeheten STOMP-concept toepassen. STOMP, Stap – Trap – Openbaar vervoer – Mobiliteitsdienst Personenvervoer, stimuleert bewoners om met de fiets, het OV of te voet te gaan. “Dat is de beweging die we in die wijk tot stand willen brengen, want we verwachten veel kinderen in de wijk”, voegt wethouder René Verwijmeren toe.
Daarom staat in het huidige plan de knip nog steeds gepland. “Doormiddel van de knip en STOMP kunnen we het gebied rondom de school verkeersveiliger maken”, zegt Verwijmeren. De gemeente wil zo het autoverkeer moeilijker én minder aantrekkelijk maken.
“De knip betekent dat er een fysieke afsluiting is naar de Haansbergweg voor gemotoriseerd verkeer”, licht Schouw toe. Hierdoor is gemotoriseerd verkeer gescheiden van voet- en fietsverkeer. Doorgaand verkeer kan dan gebruik maken van de tijdelijke bouwstraat. De bouwstraat loopt van de Floralaan door richting Haansberg Oost.
Noordelijke Rondweg
In de voorgaande voorstellen werd er ook gesproken over een mogelijke Noordelijke rondweg. Die plannen liggen volgens Schouw nog steeds op tafel, maar zijn nu nog niet van toepassingen. “Zodra Noord-Haansberg ontwikkeld is, is er een Noordelijke randweg nodig. Met de huidige ontwikkeling van Zuid en Oost nog niet.”
Zodra Haansberg Noord er staat is de verkeersdrukte zo groot, dat het het verkeer op de bestaande wegen en in de kern te druk wordt. De Noordelijke rondweg is dan noodzakelijk om het gemotoriseerd verkeer via de randen van Etten-Leur te leiden.