Roosendaal

Elektrische deelscooters en -fietsen in Roosendaal: ‘Mooi en duurzaam alternatief’

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Minder auto’s, meer deelscooters en -fietsen. De groene scooters en fietsen van GO Sharing komen dinsdag 5 juli naar Roosendaal. Met de komst hiervan is het de bedoeling dat er minder met auto’s gereden wordt, en meer met de deelvoertuigen.

Het is een supermooi en duurzaam alternatief voor de auto, vindt wethouder Evelien van der Star. ”Voor een kleine prijs kunnen inwoners én bezoekers van Roosendaal gebruik maken van de elektrische voertuigen.”

Nieuwe vorm van mobiliteit

GO Sharing woordvoerder Lloyd Drop noemt het een nieuwe vorm van mobiliteit voor de inwoners en bezoekers van Roosendaal. “We hopen dat mensen hierdoor hun eigen auto minder gaan gebruiken, en in plaats daarvan een deelscooter of -fiets pakken.” Dat het werkt, blijkt uit tests uit de ruim vijftig andere steden in Nederland waar deze scooters en fietsen al langer rondrijden. ‘’We zien in die plaatsen dat ongeveer een derde van de autoritten is vervangen door de deelscooters- en fietsen.’’

De volgende stap is het verminderen van ritten buiten de steden. De verwachting is dat het initiatief binnenkort ook in Bergen op Zoom neerstrijkt. “Gebruikers kunnen dan met de scooter of fiets naar de andere stad rijden.”

Voor de dorpen is het nog even wachten. “Er kan wel met de scooters en fietsen naar een dorp gereden worden, ze kunnen daar alleen niet blijven staan”, legt van der Star uit. Je betaalt dan een klein bedrag voor de parkeerkosten. Terug in Roosendaal kunnen gebruikers de fietsen en scooters weer gratis parkeren op reguliere fiets- en scooterparkeerplekken. Het is wel de bedoeling dat in de toekomst de omliggende dorpen erbij betrokken worden.

Overlast

De gemeente en GO Sharing hebben afspraken gemaakt over het gevreesde overlast van de voertuigen. ‘’We hebben een pilot van twee jaar’’, zegt van der Star. “Iedere drie maanden evalueren we hoe het gaat. Daarin bespreken we ook zulke zaken.” Het bedrijf denkt actief mee over de juiste aanpak. In zogenoemde ‘rode zones’, te zien in de GO sharing-app, geldt een parkeerverbod. En gebruikers moeten een foto te maken van de parkeerlocatie. “Dat maakt het een stuk moeilijker om verkeerd te parkeren.”

Meer weten over de mogelijkheden en kosten? Kijk dan op deze website.