Bergen op Zoom

Fietsparkeren een drama in Bergse binnenstad: V-Boz pleit voor meer én veilige stallingsplaatsen

Han Verbeem Han Verbeem

Wie met de fiets de binnenstad van Bergen op Zoom bezoekt, vindt nergens meer een betaalde fietsenstalling. De overdekte stalling in de Sint Annastraat is vier jaar geleden opgeheven, en de fietsenrekken bij het Pastoor Joorenplein zijn sinds enige tijd onbewaakt. Voor raadslid Meino Dam van de fractie V-BoZ is het een doorn in het oog. Met name voor elektrische fietsen ontbreken goede en veilige parkeermogelijkheden. “De diefstal van dit soort fietsen is het afgelopen jaar verdubbeld.” Dam wil daarom meer stallingsplaatsen, waaronder de ‘nietjes’, in de binnenstad.

De Bergse gemeenteraad besluit deze maand over de nieuwe Visie Binnenstad, een leidraad voor de toekomstige inrichting van het stadscentrum. De Bergse binnenstad moet veranderen van een ‘place to buy’ naar een ‘place to be’, waarbij het vooral goed toeven is voor bezoekers en bewoners: veel groen, geconcentreerde detailhandel, historische geveltjes en diverse soorten horeca bij en rondom pleinen. Maar de aandacht voor de fietsers ontbreekt vooralsnog, moet Dam constateren.

Upgrade

De fietsenstalling naast de voormalige V&D zou een forse upgrade verdienen, zegt Dam. De rekken zijn nauwelijks gevuld, en dat komt door de ongunstige opstelling ervan. “Het is een rek van twee lagen, waarbij het vrijwel onmogelijk is om je fiets te stallen zónder je hoofd te stoten”, zegt hij. Het bovenrek is vrijwel geheel leeg. “Je moet wel spierballen hebben om de fiets daarop te kunnen tillen.” De stalling is geplaatst met subsidie de provincie. “Weggegooid geld. Er is duidelijk niet over nagedacht.”

Diefstal

De diefstal van elektrische fietsen is een groot probleem. Het zijn internationale bendes die uit zijn op de peperdure tweewielers. “Een elektrische fiets kost enkele duizenden euro’s dus het gaat om grote bedragen”, merkt het raadslid op. Het gevolg is, dat elektrische fietsen nu met stevige kettingsloten worden vastgemaakt aan lantarenpalen en hekwerken. “Dat moeten we niet willen in de binnenstad”, aldus Dam. Hij ziet de fietsen liever langs nietjes staan, de verchroomde buizen die als een soort ‘nietje’ naast elkaar staan.