Hoogerheide

Fokker Services Group werkt aan megaproject op Business Park Aviolanda

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Fokker Services Group heeft grote ambities in Hoogerheide. En bij grote ambities horen grote vliegtuigen en dus grote gebouwen. Daarom is het vliegtuigbedrijf bezig met de bouw van een enorme vliegtuighangaar op Business Park Aviolanda. De loods is meer dan 80 meter lang en breed en 27 meter hoog.

Lion Boenders is als projectdirecteur verantwoordelijk voor de megaklus in Hoogerheide. In een grote hal met daarin een vliegtuig voor trans-Atlantische vluchten, legt hij de noodzaak van de nieuwbouw uit. “De hal waar we nu in staan is in 1986 opgeleverd om de nieuwe Fokker 100 en de Fokker 70 vliegtuigen af te bouwen. Ze maakten er honderd per jaar, wat voor die tijd erg veel was”, zegt hij. Maar de vliegtuigindustrie heeft alles behalve stilgestaan. “Boeing bouwt nu vijftig 737’s per maand! De Fokker toestellen zijn uit beeld verdwenen en wij zijn toestellen als de 737 en A320 gaan onderhouden.” Het A330 toestel waar Boenders voor staat is zelfs nog een maat groter. Té groot voor de hal zelfs. Daarom staat er een tijdelijke tent-achtige constructie tegen de hal, zodat het vliegtuig in zijn geheel overdekt staat.

Lees ook: Fokker in Hoogerheide gaat A330-vliegtuigen onderhouden

Masterplan

Het vliegtuig dat twee gangpaden breed is, wordt voorzien van notenhout interieur, gouden kranen en badkamers. Het ontwerpen en bouwen van deze zogenaamde VIP-toestellen is een interessante business die het bedrijf onderneemt naast het reguliere vliegtuigonderhoud. De mensen die sinds april vorig jaar aan het roer van Fokker Services Group staan (Jaap Rosen Jacobson Roland van Dijk en Menzo van der Beek), merken dat er een grote vraag is naar de diensten van het bedrijf. Ze willen in de komende vijf jaar de omzet verdubbelen. De bouw van de nieuwe hangaar is onderdeel van dat masterplan.

Lees ook: Vliegtuigschool Hoogerheide decor voor banenbeurs: ‘Het personeelstekort in onze branche is nijpend’

Investeren

De bouw van de megahal ging net voor de zomervakantie van start. “Het binnenoppervlakte is 6400 vierkante meter en de buitenkant is 87 bij 87 meter. Het is misschien wel dertig jaar geleden dat er zo’n loods werd gebouwd in Nederland. Waarschijnlijk was dat bij KLM”, zegt Boenders. De huidige hallen zijn naast te klein ook vrij oud. “Hal 3 is bijvoorbeeld in 1957 in gebruik genomen door Koninklijke Hoogheid Prins Bernard. Na die tijd is er weinig geïnvesteerd en gebouwd. Deze ontwikkeling geeft het bedrijf glans en toont dat we willen investeren.”

Tweede hal

De bouw van de hangaar is een eerste, maar belangrijke stap. Het is volgens Boenders de bedoeling dat er na deze, een soortgelijke twee hal wordt gebouwd. “Dan gaan we alla activiteiten van het bedrijf in deze hoek concentreren. De oude gebouwen gaan we geleidelijk ter beschikking stellen voor verdere ontwikkeling op Business Park Aviolanda.” De eerste hal moet in april 2023 klaar zijn. De tweede wordt als het aan Boenders ligt zo snel mogelijk daarna gebouwd.

 

Lees ook: Deukjes en scheurtjes in vliegtuigen: deze drone vindt ze allemaal