Franck werkt 30 jaar in retail en deelt zijn kennis
Trotser kan Franck Romers niet zijn op zijn Amac winkel in het centrum van Bergen op Zoom. Al sinds de winkel opende in 2011 draagt hij de titel van storemanager. Maar in de retail werken doet hij al veel langer, 30 jaar om precies te zijn. Hij deelt nu zijn geheimen met branchegenoten. En met ons.
“Ik zal proberen het zo kort mogelijk te vertellen”, lacht Franck als hem wordt gevraagd hoe hij in dit vak terecht is gekomen. “Ik vind techniek in zijn algemeen heel leuk. Als kind was ik al gefascineerd door knopjes en lampjes en om dat te kunnen delen met andere mensen vind ik geweldig.”
Na heel wat jaren als verkoper en later storemanager bij It’s (een landelijke elektronicaketen, wat nu Micro Electro geworden is), besluit Franck uit te zoeken wat hij nou echt wil. “Ik werkte pas net bij een bedrijf in Tilburg, toen ik in de trein een meisje leerde kennen dat me vertelde dat er in Bergen op Zoom een Amac kwam. Ik heb daar gelijk gesolliciteerd als storemanager en de rest is historie.”
Nieuw hoofdstuk
Sinds april heeft Franck er een nieuwe titel bijgekregen. Hij gaat nu twee tot drie dagen in de week heel Nederland door om andere retailers te trainen op het gebied van bijvoorbeeld sales en trainingen geven. “Ik vind het ontzettend leuk om nieuwe collega’s te leren kennen en mijn kennis door te kunnen geven.”
Ik leer enorm veel van de jeugd.
Maar niet alleen de kennis doorgeven vindt hij leuk, ook de nieuwe kennis ontvangen is volgens hem heel belangrijk. “Ik krijg er ook heel veel voor terug”, legt hij uit. “Zij hebben weer kennis die ik nog niet had of hele andere ideeën. Ik leer enorm veel van de jeugd.” Een echte kruisbestuiving noemt hij het.
Tips and tricks
Maar wat is dan het geheim van een succesvolle winkel? Heel simpel volgens Franck: winkelbeleving. “Wat ik als consument vaak mis, is een stukje winkelbeleving”, onderbouwt hij. “De mensen in de winkel zijn een hele belangrijke factor daarin. Hoe mooi je winkel ook is, de medewerkers bepalen het succes door in handen te hebben hoe de klant de winkel beleeft.”
Alleen als je passie hebt voor een product, kan je dat gevoel ook overbrengen op een klant.
Wat Franck misschien nog wel het belangrijkste vindt, is plezier hebben in wat je doet. “Zorg ervoor dat als je een product verkoopt, het een product is waar je zelf ook van houdt en waar je passie voor hebt. Alleen dan kan je dat gevoel ook over brengen op een klant”, benadrukt hij. “Als ik dat niet had gehad, had ik het nooit zo lang volgehouden.”