Gebied in Zevenbergen op de schop: betere bereikbaarheid, meer groen en minder auto’s
Het schetsontwerp van de reconstructie (afbeelding: Kuiper Compagnons/ gemeente Moerdijk)
Er zijn grote plannen om het gebied van de Doelstraat en Molenstraat in Zevenbergen aan te pakken. Nu het centrum van Zevenbergen opgeknapt is, is het gebied vlak daarbuiten aan de beurt. De gemeente zet in op een betere leefbaarheid en bereikbaarheid, meer groen en op sommige stukken minder auto’s.
De wens om de toegankelijkheid van de Molenstraat en Doelstraat te verbeteren kwam vanuit de WMO-Raad en zorgverlener Surplus. Maar ook vanwege de verkeersveiligheid is een reconstructie nodig, aldus de gemeente. Een ingewikkeld project, waarbij de combinatie van een goed ontwerp gebaseerd op de vele belangen, belangrijk is. Er wordt 3,5 miljoen euro vrijgemaakt voor deze klus.
Samen met een werkgroep – die bestaat uit bewoners en ondernemers uit Zevenbergen – is er gewerkt aan een schetsontwerp. Hierdoor wordt het gebied aangesloten op de Markt en Haven. Ook na het maken van het schetsontwerp blijft het participatietraject doorgaan.
Twee gebieden
Het project is opgedeeld in twee gebieden. Zo is er het centrumgebied, dat bestaat uit de Molenstraat tussen de Nieuwe/Oude Kerkstraat en de Markt. Ook de Ambachtsgang en Van de Putgang horen bij het Centrumgebied, net zoals de Doelstraat tussen de rotonde en de Markt, en de doorsteek Zuidhaven.
Het andere gebied is het woongebied. In dat gebied horen de Molenstraat en Doelstraat tussen de Sint Jorisstraat en Nieuwe/Oude Kerkstraat, inclusief de achterterreinen.
Plannen voor het centrumgebied
De Doelstraat wordt de groene entree van het centrum met verschillende soorten bomen, beplanting en sfeerverlichting. Het wordt een 30 kilometer-zone, met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De aangrenzende tuin van Surplus wordt een ontmoetingsplek met speeltoestellen en meer groen. Bij de rotonde bij het gemeentehuis komt waarschijnlijk een kunstwerk. Ook wordt de bewegwijzering verbeterd.
In plaats van een doorgangsroute wordt de Molenstraat een autoluw winkel- en verblijfsgebied. Daarom wordt de straat afgesloten voor doorgaand verkeer – behalve voor bewoners, hulpdiensten en bevoorraders. Het merendeel van de al bestaande leilinden worden weggehaald en daar komen nieuwe leibomen voor terug. Dit is om de monumentale panden beter tot hun recht te laten komen.
De Ambachtsgang en Van de Putgang worden levendiger en gaan de Zuidhaven met de Molenstraat verbinden. Hier krijgt kunst een zichtbare plek. Er wordt nog onderzocht of de overkapping verwijderd kan worden om de steeg opener te maken. In de Van de Putgang komt een expositieruimte. De Oude en Nieuwe Kerkstraat worden eenrichtingsverkeer. Ook wordt de rijweg in beide straten smaller smaller. De Zuidhaven-doorsteek wordt autovrij.
Het woongebied
Groen, duurzaam en klimaat adaptief zijn de drie doelen voor de reconstructie van het woongebied. De straten en achterterreinen worden ingericht als woonerf. Er komt meer gevoelgroen, ruimte voor grotere plantvakken en ook meer diversiteit aan beplanting. De al bestaande plantvakken en bomen worden zoveel mogelijk behouden.
Vervolg
Nu de eerste ideeën concreet zijn, wordt het voorstel voorgelegd aan de gemeenteraad. Er zijn op basis van vier scenario’s kosten berekend. De duurste optie bedraagt bijna 4,1 miljoen euro. De goedkoopste oplossing – zonder klimaat maatregelen – is berekend op ongeveer 3,5 miljoen euro. Op 4 december neemt de gemeenteraad een beslissing.