Roosendaal

Geen bus meer na half tien ‘s avonds: “Is Roosendaal een dorp of een stad?”

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

Roosendaal is een lachertje als het gaat om het openbaar vervoer na negen uur ‘s avonds. Die boodschap krijgt GroenLinks-raadslid Naima El Azzouzi te horen als ze de situatie bespreekt met anderen. Want als je om half tien met de trein aankomt in Roosendaal, kun je niet zomaar even overstappen op een bus. De Bravoflex-bussen rijden dan niet meer. GroenLinks wil dat burgemeester en wethouders gaan praten met vervoersmaatschappij Arriva om de situatie te verbeteren.

Het verbaast El Azzouzi dat treinreizigers al vanaf half tien ‘s avonds kunnen stranden in Roosendaal. “Men kan gaan lopen, een OV-fiets huren of een taxi nemen,” concludeert het raadslid. En daar zitten nogal wat haken en ogen aan. “Een taxi kan best prijzig zijn voor reizigers die vaker om 21:30 uur aankomen op het station. Lopen en fietsen in het donker wordt niet door iedereen als veilig ervaren. Wie familie of vrienden heeft met een auto kan daar een beroep op doen, maar dat is niet bij iedereen het geval.”

“Vaak wordt er ook gelachen om de dienstregeling”

Volgens het GroenLinks-raadslid snappen veel mensen er niets van dat een stad als Roosendaal al zo vroeg stopt met goed openbaar vervoer. “Na het voeren van een hoop gesprekken met leeftijdsgenoten, binnen en buiten Roosendaal, is de reactie vrij eenduidig. ‘Is Roosendaal een dorp of een stad?’ ‘Huh? Om 21:15 al geen bussen meer?’ Vaak wordt er ook gelachen om de dienstregeling,” schrijft El Azzouzi aan burgemeester en wethouders.

El Azzouzi vraagt zich af waarom de Bravoflex-busjes niet meer rijden. Vooral omdat het er op leek dat die rendabel waren. “De Bravo Flex busjes waren een prachtige oplossing waarvan ook veelvuldig gebruik werd gemaakt. Het wegvallen hiervan is daarom ook een groot gemis. Vooral nu de samenleving weer opengaat en mensen er weer graag op uitgaan.” Ze wil weten waarom deze busjes ‘s avonds niet meer rijden.

Bussen zijn ook belangrijk voor de veiligheid

GroenLinks wijst ook op het gevoel van veiligheid in de stad. “Het openbaar vervoer heeft tegenwoordig niet alleen de functie van vervoeren, maar ook van een veilige omgeving creëren. Zeker nu de NS-balie gesloten is,” aldus El Azzouzi. En ze geeft aan dat bereikbaarheid met het openbaar vervoer ook belangrijk is als Roosendaal een studentenstad wil zijn. “De afwezigheid van busvervoer om 21:30 uur kan een beperkend effect met zich meebrengen richting inwoners en bezoekers.”

El Azzouzi wil weten of burgemeester en wethouders het ook een probleem vinden dat er zo weinig busvervoer is na half tien ‘s avonds. En of ze het dus nodig vinden de dienstregeling uit te breiden. Het raadslid vraagt of de gemeente wil gaan praten met de provincie en met vervoersmaatschappij Arriva om het openbaar vervoer in Roosendaal te verbeteren.