West-Brabant

Geen reden tot paniek na drones in Nederland volgens expert: ‘Vaak blijkt het een helikopter’

Rudy Muller vertelt over drones in de regio. (Foto: ZuidWest Update)

Anouk Houweling Anouk Houweling

Steeds vaker zijn er meldingen van drones die rondom vliegvelden en militaire bases. Dat zorgt voor flink wat problemen in de luchtvaartbranche. Bij de vliegbasis in Woensdrecht en vliegveld Breda Airport zijn er nog geen incidenten geweest. Toch blijven ze daar scherp.

Bij het Dutch Drone Centre (DDC) in Woensdrecht houden ze zich dagelijks bezig met drones. Oprichter van de DDC, Rudy Muller, vertelt in ZuidWest Uitgelicht wat deze situaties voor hen betekenen. “Er vliegen wel regelmatig drones boven de vliegbasis, maar dat is om te testen. Dat is afgesproken met de luchtverkeersleiding”, vertelt Muller. Maar de consument weet volgens hem vaak niet wat wel of niet mag.

Wel of geen spionage

Vaak wordt er gespeculeerd dat het om spionage gaat. Bijvoorbeeld uit Rusland, maar Muller vraagt zich af of dat wel echt zo is. “Wat je ziet is dat er meldingen komen vanuit de omgeving van een luchthaven, waarbij mensen drones denken te zien vliegen. Vaak blijkt het dat het een helikopter op grotere afstand is, waarvan lijkt alsof hij boven de luchthaven vliegt.”

Dat gebeurt volgens Muller ook wel eens met passerende satellieten. Aan het geluid of de soorten lichten zou je kunnen herkennen of iets een drone is of bijvoorbeeld een helikoper. Maar het kan zeker voorkomen, geeft Muller aan. “Daar moet je dan wel iets tegen doen.” Volgens Muller is Breda Airport niet direct interessant voor spionage. “Op Woensdrecht gebeuren wel dingen bij Defensie waarvan je zegt: dat zou wel interessant kunnen zijn.”

Risico’s

Een van de risico’s is dat drones bij een luchthaven in het pad van bemande luchtvaart komen. Dan ligt een mogelijke botsing op de loer. “Een kleine zal misschien niet zoveel schade aanrichten, maar wat grotere drones kunnen al snel behoorlijke schade opleveren.”

Toch is er bij vliegbasis Woensdrecht of Breda Airport nog geen incident met drones geweest. “Dat zegt dat mensen er bewust van zijn dat ze in de buurt van een vliegveld wonen. Zodat ze afstand houden of helemaal niet vliegen.” Via systemen is te zien zien waar drones vliegen en waar de piloot staat.

Opsporen

Door die systemen kan iemand die met een drone vliegt worden opgespoord. “Die drones zenden wat uit, waaronder hun identiteit. De verkopende partij is wel te achterhalen.” Via het serienummer van de drone is te zien waar de drone verkocht is. Maar aan wie, is niet meteen te zien. “Op basis van wetgeving zou de dronepiloot een unieke eigen code moeten invoeren in die drone.” Daardoor is iemand te herleiden als dronepiloot.

Of consumenten dat daadwerkelijk doen is maar de vraag. “Als je bewust iets wil gaan doen en wil gaan vliegen wat niet mag, ga je die code niet invoeren.” Op dat moment is het niet te herleiden wie met een drone aan het vliegen is. “Dan wordt het wel ingewikkeld.”

Handhaving

Op die momenten zou er meteen gehandeld moeten worden als er zichtbaar een drone in de lucht vliegt. Dat is dan de taak van handhavende partijen, zoals politie en bij de militaire basis de marechaussee. “Een van de technieken is dat je de besturing van de drone kan overnemen en hem veilig ergens kan laten landen.” Dat hoeft niet voor elke drone te gelden, maar bij de meeste consumentendrones is dat wel het geval.

Volgens Muller hebben de handhavende partijen genoeg middelen om op te treden. “De vraag is dan hoe zwaar de overtreding is, en moet je daar dan op handhaven.” De middelen moeten namelijk wel op een zorgvuldige manier worden ingezet. “Ze kunnen niet overal heen gaan, maar als er serieuze overtredingen zijn. Wees er maar zeker van dat er ingegrepen wordt.”

Informatie verzamelen

Er is volgens Muller niet direct reden tot paniek. Meestal zijn het mensen die de regelgeving niet kennen en die dan in buurt van een vliegveld komen. Hij verwacht daarom ook nog niet meteen problemen in de regio.

Wel roept hij inwoners op om zoveel mogelijk informatie te verzamelen als ze denken een drone te zien. Bijvoorbeeld waar de drone vliegt, welke richting hij opgaat en hoe hoog hij zit. Eventueel een foto of video is ook bruikbaar. Hij adviseert mensen om die informatie te bewaren tot het moment dat er iemand naar vraagt. “Tenzij het een gevaarlijke situatie oplevert, dan kan je meteen 112 bellen”, aldus Muller.

Toekomst

Voor de toekomst wordt de wetgeving voor drones steeds strenger. Muller mist zelf nog een punt in die wetgeving. Als een drone een unieke persoonlijke code heeft, kan het op dezelfde manier als in het verkeer. “Maak wetgeving dat als iemand illegaal aan het vliegen is, die persoon ook een bon op de deurmat krijgt”, stelt hij voor. Die maatregel komt er waarschijnlijk wel, verwacht Muller. “Want dat maakt handhaven een stuk makkelijker.”