Geen verder onderzoek naar verkeersmaatregelen Willemstad na zorgen over verkeersveiligheid
Foto: ZuidWest Update
Het college van de gemeente Moerdijk ziet geen noodzaak om een nieuw verkeersonderzoek uit te voeren in Willemstad. De verkeerssituatie gaat daar op de schop om te zorgen voor een betere doorstroming. Toch leiden de plannen op kritiek.
De verkeerstelling in het onderzoek zijn namelijk in het laagseizoen gedaan. Daar zette de werkgroep verkeer vanuit de stadsraad Hart voor Willemstad eerder al vraagtekens bij. Maar ook Jack Lems van Moerdijk Lokaal vraagt zich af of dit het juiste moment is. Volgens het college is er niet bewust gekozen voor het najaar. Het onderzoek is gebaseerd op landelijke verkeersmodellen, geeft het college aan. “Daarbij worden zowel de verkeerstellingen als de normgetallen voor verkeersbewegingen die bij de ruimtelijk behoren meegenomen”, schrijft ze.
Het is daarom niet de bedoeling om in zomer tijdens het hoogseizoen nog een verkeerstelling te doen. Het college verwacht dat het aantal voertuigen ruim onder de gemeentelijke norm blijft. Ook met de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en gezien de maximale capaciteit van de wegen. Die norm ligt op 2000-4000 motorvoertuigen per etmaal. Nog ruim onder de landelijke norm van 6000 voertuigen, voegt het college toe.
Fietsers
Ook waren er zorgen over de fietsers die naast auto’s ook langs landbouwvoertuigen moeten passeren. Volgens raadslid Lems is er in het onderzoek relatief weinig aandacht voor het fietsverkeer. Het college ontkent dat dit het geval is. “Met name door het instellen van éénrichtingsverkeer en een fietsstraat op de smalle polderwegen leidt tot meer veiligheid voor de fietsers”, stelt ze. Zo moeten conflicten tussen verschillende verkeerdeelnemers voorkomen worden.
Door de komst van vakantiepark Bovensluis bestaat de kans dat er meer fietsverkeer over de wegen gaat. Toch is dat volgens het college geen probleem. De capaciteit van de Oostdijk is minimaal 3000 fietsbewegingen per etmaal. Die aantallen zullen volgens het college niet gehaald worden.
Raadslid Lems noemt ook de fietsvoorzieningen in de Ruijgenhilpolder. Daar worden beperkt of geen nieuwe voorzieningen gerealiseerd. Toch is er geen extra onderzoek nodig volgens het college. Het aantal fietsbewegingen is niet hoog genoeg, geeft het college aan.
Smalle wegen
De smalle polderwegen was ook een van de punten waar inwoners zich zorgen over maken. Uit de antwoorden op de vragen van Moerdijk Lokaal blijkt dat de breedte van de wegen is vastgelegd in het Verkeersveiligheidsplan Moerdijk 2018-2028. Daarin zijn de richtlijn voor wegen in het buitengebied tussen de 3,0 en 4,5 meter. Daar voldoen de wegen op dit moment aan. “Aan de hand van de geconstateerde bermschade door bureau Buiten-Ruimte is het een overweging waard om daar waar nodig (en ook mogelijk is) de wegen bij toekomstig onderhoud te verbreden”, voegt het college toe.
Als de verschillende verkeersmaatregelen zijn ingevoerd, wordt er nog wel gemonitord. Met verkeerstellingen en weginspecties wordt bekeken of de maatregelen voldoende zijn. Zo niet kan er nog worden bijgestuurd.