Dinteloord

Gemeente en beheerder De Buitelstee lijnrecht tegenover elkaar: ‘Diep geraakt’

Sporthal De Buitelstee in Dinteloord. (Foto: Zuidwest Update)

Dianta van Meel Dianta van Meel

De situatie rondom de exploitatie van Sporthal De Buitelstee zorgt voor grote ophef in het dorp. Ook de gemeente heeft gezien wat deze situatie losmaakt bij de dorpsbewoners. “Er is sprake van aanhoudende maatschappelijke onrust”, aldus het college.

De huurovereenkomst met exploitant en beheerder Hans Bolluijt is vorig jaar verlopen. De gemeente geeft aan deze niet opnieuw te kunnen verlengen onder dezelfde voorwaarden. Het zou niet passen binnen het huidige inkoopbeleid. “Daarmee is een situatie ontstaan, die juridisch niet houdbaar is en moet worden hersteld”, schrijft het college. “Het is enkel mogelijk om voor een kortere periode af te wijken van het inkoopbeleid, wat ook voorgesteld is.”

Lees ook: Dinteloord vecht voor behoud van Hans als beheerder van sporthal: ‘Zonder Hans zijn wij niks’

Contractverlening

In december is de gemeente in gesprek gegaan met de exploitant over de nieuwe huurovereenkomst. De gemeente heeft toen een tijdelijke contractverlening van één jaar aangeboden. Dit deed ze om op een zorgvuldige manieren te komen tot een toekomstbestendige exploitatie van de sporthal. Op verzoek van Bolluijt is dit contract verlegd naar anderhalf jaar, omdat afspraken met huurders en planning van evenementen niet per kalender jaar lopen.

Voorop staat dat we De Buitelstee behouden als belangrijke voorziening.

De gemeente benoemt dat de contractverleningen ruimte bood om een langdurige oplossingen te vinden. “Voorop staat dat we De Buitelstee behouden als belangrijke voorziening voor Dinteloord en omgeving, met oog voor continuïteit, kwaliteit en lokale betrokkenheid.” Volgens het college heeft de exploitant deze overeenkomst tot op heden niet ondertekend.

Mediator

Er is momenteel dus geen rechtsgeldig contract en er zijn geen tijdelijke oplossingen. Ook de relatie tussen betrokken partijen staat onder druk. “Er is sprake van aanhoudende maatschappelijke onrust”, aldus het college. Bovendien zou de beheerder openstaan voor een persoonlijk gesprek.

Hij heeft aangegeven dat hij niet meer rechtstreeks met de gemeente wil overleggen. Bolluijt laat zich vertegenwoordigen door belangenbehartigers zonder formele juridische status, aldus het college. “De gemeente acht het niet wenselijk om gesprekken via deze constructie te voeren.” Daarom wil zij een mediator inschakelen. Deze onafhankelijke partij kan zorgen voor een overeenstemming tussen gemeente en exploitant. “Gericht op een uitkomst met oog voor alle belangen.”

Maatschappelijk vraagstuk

Het college ziet ook dat deze situatie niet alleen een juridisch, maar ook een maatschappelijk vraagstuk is in Dinteloord. “Tegelijkertijd blijft de juridische verplichting bestaan.” Daarom kiest het college nu voor een duidelijke en consistente koers.

De betrokkenheid laat zien hoe belangrijk deze voorziening is voor de kern.

Het college blijft actief en open communiceren over de situatie en alle dilemma’s die erbij komen kijken. Ook vraagt ze om herstel van het contact met de exploitant, bijvoorbeeld door een mediator in te schakelen. Hiernaast zet de gemeente het traject voort om te komen tot een juridisch houdbare situatie.

De gemeente benadrukt dat De Buitelstee van groot belang is voor Dinteloord. “De betrokkenheid van inwoners, personeel en exploitant laat zien hoe belangrijk deze voorziening is voor de kern.” Het college wil juist daarom inzetten op een zorgvuldige, duidelijke en toekomstbestendige oplossing.

Diep geraakt

Bolluijt zegt zelf niet op de hoogte te zijn gesteld van het voornemen tot het aanstellen van een mediator. Op 19 mei heeft hij een mail gestuurd naar het college en alle fracties. “De gang van zaken rondom de verlenging van mijn contact heeft mij diep geraakt”, benoemt Bolluijt in de mail. Hij zegt dat er onvoldoende is meegedacht aan oplossingen. “De gehanteerde starheid overschrijdt voor mij grenzen.”

Om deze reden heeft hij ervoor gekozen om gesprekken met de gemeentelijke organisatie over zijn contract te laten voeren door Arie van den Berg en Bart van Est. Gesprekken met de fracties blijft hij wel zelf voeren. “Indien u dit wenselijk acht, ben ik uiteraard bereid om de situatie in een persoonlijk gesprek met u toe te lichten”, voegt Bolluijt in de mail toe. Volgens Bolluijt is er geen reactie gekomen op deze mail.

De gehanteerde starheid overschrijdt voor mij grenzen.

Hij wilt ook benadrukken dat hij niet begrijpt waarom het college zijn woordvoerders als ‘belangenbehartigers zonder formele juridische status’ bestempelt. “Naar mijn weten mag ik mij ten alle tijden laten vertegenwoordigen door door mij aangewezen personen of instanties.”

Wel zegt Bolluijt dat het klopt dat recent overleg geen doorgang heeft kunnen vinden. Dit komt volgens hem omdat dit geen formeel gesprek zou zijn en dit soort gesprekken hoeft hij niet te voeren. “Voor een formeel persoonlijk gesprek in aanwezigheid van mijn vertegenwoordigers sta ik open”, sluit Bolluijt af.