Roosendaal

Gemeente onderzoekt maatregelen ‘racebaan’ Stationsstraat

Stationsstraat Roosendaal

De Stationsstraat in Roosendaal (© Google Maps)

Paul Joachems Paul Joachems

Inwoners en buurtbewoners maken zich al jaren zorgen over de verkeersveiligheid in de Stationsstraat. Vorig jaar zijn in deze straat extra witte lijnen aangebracht waardoor de weg optisch smaller lijkt. Er geldt er een inhaalverbod en het getal 50 is aangebracht op de weg. “Helaas hebben deze snelheidsbeperkende maatregelen geen invloed gehad op de snelheid van de automobilisten en motorrijders”, schrijft Karen Suijkerbuijk-Ader namens de fractie van de ChristenUnie. “Nog steeds wordt op deze weg geracet: overdag, in de weekenden, maar ook na de avondklok.”

Het college van burgemeester en wethouders zegt dat zij bekend is met de zorgen die de bewoners hebben over de verkeerssituatie in de Stationsstraat. Maar de inmiddels genomen maatregelen hebben geleid tot een vermindering van de snelheid. Dat is bereikt door onder andere kantmarkering, doorgetrokken as-streep en het cijfer 50 op de weg. De gemeente benadrukt dat er extra snelheidscontroles plaatsvinden door de politie. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden voor drempels waar bussen geen last van hebben maar auto’s wel.

Rijbaan te smal voor fysieke scheiding

Suijkerbuijk-Ader vraagt of ook overwogen is om een fysieke scheiding in de Stationsstraat te maken. “Volgens de omwonenden en onze fractie zou het aanbrengen van een fysieke scheiding op de rijbaan een effectieve maatregel kunnen zijn. Door bijvoorbeeld paaltjes of ophogingen te plaatsen wordt inhalen onmogelijk.” De gemeente heeft deze maatregel overwogen en onderzocht. Bestuurders zullen op een afstand van die middengeleider gaan rijden. Daardoor zal het verkeer dichter tegen het fietspad gaan rijden en dat is niet gewenst. Vooral niet als het grote voertuigen zoals vrachtwagens en bussen betreft. Ook hulpdiensten kunnen het verkeer niet meer passeren omdat inhalen daardoor niet mogelijk is. Daarom heeft de gemeente ervoor gekozen om deze maatregel niet toe te passen.

Verleggen rijbaan

De gemeente is wel bereid om te onderzoeken of het mogelijk is de rijbaan te verleggen. Er zou dan een dubbel fietspad aan de kant van de huizen komen te liggen. Het huidige fietspad aan de kant van de spoorweg wordt dan weggehaald. Volgens de ChristenUnie zou deze maatregel tot een beter resultaat kunnen leiden. Het college gaat naar deze mogelijkheden kijken en ook naar de financiële consequenties.

Snelheidsdisplays en flitspalen

In de brief verwijst Suijkerbuijk-Ader naar een eerdere vergadering: “We hebben tijdens een commíssievergadering van september 2020 het belang van meer snelheidsdisplays in onze gemeente benadrukt. Deze displays maken bestuurders bewust van de gereden snelheid en beïnvloeden het verkeer positief. De portefeuillehouder zou de inzet van meer snelheidsdisplays onderzoeken en hier nog op terugkomen.” De gemeente geeft als antwoord dat er vorig jaar 4 nieuwe DSI’s (Dynamische Snelheid lndicator) zijn aangeschaft. Inmiddels beschikt de gemeente over 10 DSI’s.  Deze worden op verschillende locaties geplaatst voor een aantal maanden. De bewoners van de betreffende straten waarderen dit en zien het ook als een effectieve maatregel die een positieve invloed heeft op de snelheid. Alle beschikbare DSI’s staan momenteel op andere plaatsen. Het is mogelijk om er vanaf de maand mei weer een in de Stationsstraat te plaatsen, zo stelt de gemeente.

Mobiele flitspaal

Suijkerbuijk-Ader vraagt ook of er flitspalen kunnen komen in de Stationsstraat. De gemeente antwoordt hierop dat het Openbaar Ministerie dit bepaalt. De gemeente is in gesprek om in aanmerking te komen voor een mobiele flitspaal die op meerdere plaatsen kan worden ingezet.

Lees ook: Auto botst op betonblok in Stationsstraat in Roosendaal Lees ook: Twee auto’s op elkaar in bocht Roosendaalse Stationsstraat