Roosendaal

Gemeente Roosendaal zet vier jaar langer in op cultuur op school

Maarten Elst Maarten Elst

Het project ‘Cultuuronderwijs met hoofd, hart en handen’ van CultuurCompaan in samenwerking met de gemeente Roosendaal is met vier jaar verlengd. Donderdagochtend kreeg wethouder René van Ginderen officieel het boekje met het nieuwe programma van CultuurCompaan in handen. Maar liefst 28 basisscholen zullen ook de komende vier jaar volop in aanraking komen met cultuur.

“‘Cultuuronderwijs met hoofd, hart en handen’ heet het project. Dat heeft alles te maken met de officiële start van de verdere samenwerking met CultuurCompaan om cultuuronderwijs op de scholen nog verder uit te rollen”, aldus wethouder René van Ginderen.

28 scholen

“Op dit moment zitten er 28 scholen in het traject”, vult Cécile Cooijmans van CultuurCompaan aan. “Dat is bijna een verdubbeling. In de voorgaande periode waren er vijftien scholen. En dat is nu 28 die gaan deelnemen.”

Corine Jacobsz, directrice van basisscholen uit Nispen, Heerle en Wouwse Plantage, is blij met de hernieuwde samenwerking tussen de partijen. “We bieden de vakken vaak thematisch aan. Maar we vinden het ook belangrijk om andere disciplines in het lesprogramma te verwerken. Zoals cultuur, sport, techniek. Dat is wel de reden dat we bij dit traject aangesloten zijn. Om dat te doen hebben we hulp nodig van professionals.”

Huis en thuis

Die professionele hulp kwam er via CultuurCompaan. Wethouder Van Ginderen benadrukt nog maar eens het belang van cultuuronderwijs. “Cultuuronderwijs is, zeker nu we uit de coronatijd komen, zeer belangrijk. We vinden het heel belangrijk dat ook de kleintjes al vanaf de start worden gestimuleerd om hun creativiteit te ontwikkelen. Het ontwikkelt hun probleemoplossend vermogen. Zo kunnen ze in een later stadium een probleem uit een creatieve invalshoek oplossen.”

De kinderen van basisschool De Linde in Nispen zijn donderdagochtend druk bezig met het thema ‘Huis en thuis’. “Anneke Wijn was de kinderen aan het begeleiden in het uitdiepen van het thema. Die stelt de juiste vragen. Kinderen gaan dan over dat thema nadenken, op een andere manier zoals we hier gewend zijn. En verwerken dat in een plattegrond die ze samen hebben gemaakt. Een andere manier van denken.”