Herdenking en ontmoeting tijdens lokale Veteranendag in Rucphen
Veteranenvlag (foto: Ministerie van Defensie)
In gemeenschapshuis Agora in Rucphen is vrijdag 19 juni de lokale Veteranendag. Alle veteranen die bij de gemeente bekend zijn via het Nationaal Veteraneninstituut hebben een uitnodiging ontvangen. De dag is samen met de Stichting Veteranen Rucphen georganiseerd.
Op de parkeerplaats bij de kerk en het Witte Anjerperkje staan historische militaire voertuigen opgesteld. Om 09.30 uur zal burgemeester Marjolein van der Meer Mohr het programma openen.
Na de korte toespraak van de burgemeester zal Luisa Bonanno over haar werk bij Defensie vertellen. Zij was als anesthesiemedewerker betrokken bij tien uitzendingen, waaronder zeven missies naar Afghanistan. Bonanno zal vertellen over de zichtbare én onzichtbare gevolgen van oorlog, maar ook over herstel, zorg en kameraadschap.
Rond 12.00 uur is het officiële deel afgelopen. Aansluitend is er een korte herdenkingsceremonie voor gesneuvelde en gewond geraakte kameraden. Dat gebeurt bij het Witte Anjerperkje in het park van Rucphen. Er is een minuut stilte en een aantal basisschoolleerlingen vertellen over hoe zij denken over vrede en veiligheid.