West-Brabant

Herstel Haringvlietbrug gaat 6 jaar duren: ‘Wachten op megafiles’

Sven de Laet Sven de Laet

Slecht nieuws voor West-Brabanders die voor hun werk dagelijks de Haringvlietbrug over moeten. De komende jaren gaat de belangrijkste verbinding tussen onze provincie en Zuid-Holland op de schop voor groot onderhoud. Verschillende partijen vrezen nu voor de gevolgen daarvan. “Zo creëer je megafiles.”

De werkzaamheden aan de brug staan gepland voor 2023. In totaal trekt Rijkswaterstaat zo’n zes jaar uit voor het herstel. In die periode gaat de maximum snelheid terug van 100 naar 50 én wordt één van de rijbanen afgesloten.

Dit is dramatisch voor de bereikbaarheid van Brabant.

Hoewel de start van het onderhoud dus nog even op zich laat wachten, zijn de zorgen in de Brabantse politiek nu al groot. Ook bij Maikel de Bekker, Statenlid voor Groep De Bie. “Dit is dramatisch voor de bereikbaarheid van Brabant. Wie normaal over de brug rijdt, zal rekening moeten houden met een veel langere reistijd. Ook met omrijden via de A16 bij Moerdijk voorkom je dat niet, want dat zullen de meesten proberen. Alle wegen zullen vollopen.” Volgens Rijkswaterstaat zal de vertraging oplopen naar ongeveer een half uur.

Volgens De Bekker zijn het niet zozeer de gevolgen zelf die hem ongerust maken, maar eerder de duur ervan. “Als Rijkswaterstaat concludeert dat er onderhoud nodig is, dan is dat zo. Maar wij vragen nu of dit niet sneller kan. Zes jaar… Dat moet je niet willen.” En het Statenlid heeft nog een idee. “Probeer gewoon twee rijbanen open te houden en plaats een tijdelijke trajectcontrole voor vijftig kilometer per uur. Zo blijft de snelheid laag en is er toch meer doorstroom mogelijk.”

Naast Groep De Bie in de Provinciale Staten, hebben de plannen ook lokaal al tot de nodige vragen geleid. Bijvoorbeeld in Bergen op Zoom, waar Rian Govers er namens Lokaal Realisme op aandringt dat het onderhoud in versneld tempo zal worden uitgevoerd.