In een Opel Manta 400 uit 1981 rijdt Bart Ossenblok uit Rucphen mee met de GTC Rally

Het was 2018 toen Bart Ossenblok uit Rucphen begon met rallyrijden. Sindsdien is hij een vaste deelnemer van de GTC Rally in Achtmaal. In de tweede aflevering van Rally Update vertelt hij over zijn rally avonturen.
Voor hij zelf aan de sport begon, ging Bart al regelmatig als bezoeker naar rallywedstrijden. De liefde voor auto’s uitte zich toen al bij Vakgarage Etten-Leur, waar hij directeur is. “Uiteindelijk besloten we om de licenties te halen en mee te gaan doen”, begint hij. “De mooiste rally’s van Nederland en België proberen we mee te pakken.”
Met zijn Opel Manta uit 1981 rijdt Bart samen met navigator Kevin van Sundert de GTC Rally. Omdat ze een semi-automatische versnellingsbak in de auto gebouwd hebben, rijden ze mee in een aparte klasse, speciaal voor aangepaste auto’s. “Omdat zo’n versnellingsbak eigenlijk niet in deze auto hoort”, licht Bart toe. “De auto is omgebouwd naar een Opel Manta 400, dat is een rally auto uit die tijd.”

Het is tijdens de rally de bedoeling om zo snel mogelijk de proeven uit te rijden. “De snelste wint”, klinkt de uitleg. “Je rijdt over asfalt, klinkers en onverharde weg. Dat maakt het heel wisselend. Hoe je moet rijden heeft ook veel te maken met de weersomstandigheden. In de regen ga je minder hard.”
Op de vraag welke rallywedstrijd zijn favoriet is, antwoordt Bart gelijk: “De GTC Rally natuurlijk, dat is een thuiswedstrijd.” Maar ook de wedstrijden in België vallen goed in de smaak. “Die zijn heel mooi. En hoe dieper je in België komt, hoe meer hoogteverschillen en dan rij je door de dorpjes heen.”
Uitrijden is het doel
De Opel Manta is niet de eerste rallywagen van Bart. Op de zolder van zijn garage is een vorige te bewonderen. Rijden zal deze auto alleen niet meer doen. Aan de zijkant zijn grote deuken te zien. “Die is over de kop geslagen.” Zijn eerste wedstrijden reed hij in een Chevrolet Kalos. Daarna volgde een ‘standaard Manta’.
We hebben Achtmaal nog nooit uitgereden.
Het doel van Bart en zijn compagnon? “We willen uitrijden”, lacht hij. “We hebben Achtmaal nog nooit uitgereden. Er is een keer een koppeling kapot gegaan, een aandrijf ging kapot en er is een keer een motor kapot gegaan. Het is altijd wel iets geweest.” Bart en Kevin hebben startnummer 29 toegewezen gekregen.
Lees ook: Kijk vrijdag en zaterdag naar GTC Rally verhalen in Rally Update op ZuidWest TV Lees ook: Leer alles over GTC Rally De Nacht van Achtmaal in de Rally Update Podcast