Lepelstraat

Innovatief asfalt op Klutsdorpseweg in Lepelstraat: ‘Net zo goed en het liefst nog beter’

Anouk Houweling Anouk Houweling

Sinds begin oktober heeft Lepelstraat er een uniek stukje wegdek bij. Op de Klutsdorpseweg ligt namelijk 300 meter aan biobased asfalt. Met dit innovatieve asfalt, gemaakt uit een houtproduct, kan er tot 75% CO2 reductie worden gerealiseerd. Met deze weg is de gemeente Bergen op Zoom een van de koplopers van innovatie binnen de wegenbouw.

De Klutsdorpseweg in Lepelstraat is begin oktober opnieuw geasfalteerd, maar er is iets bijzonders aan de weg. 300 meter ervan is namelijk gelegd met biobased asfalt. Waar het traditionele asfalt gemaakt is van een aardolieproduct is dit soort asfalt gemaakt uit een houtproduct. Ook zit er dertig procent gerecycled asfalt in. “Het veranderen van asfalt is snel gezegd, maar het is een enorme klus”, zegt Joop Groen, programmadirecteur van stichting Circular Biobased Delta.

Samenwerking

Omdat het een enorme klus is om de veranderingen in het maken van asfalt te realiseren is het samenwerkingsprogramma Chaplin gestart. “Daarin werken dertig partijen samen die een combinatie zijn van onder andere talent, faciliteiten en investeringsvermogen om het mogelijk te maken”, zegt Groen. In dat samenwerkingsprogramma zitten bijvoorbeeld wegbeheerders, wegenbouwers en leveranciers. In de video noemt Groen een aantal van die partijen zoals NTP, Boskalis, DuraVermeer en H4A die de weg in Lepelstraat heeft aangelegd.

Naast de bedrijven en wegbeheerders zitten ook de knappe koppen van Nederland aan boord zoals TNO, Wageningen Research, Universiteit van Utrecht en het Asfalt Kennis Centrum “Die hebben de kennis en ervaring waardoor ze belangrijk zijn in een innovatie zoals dit”.

Klimaat

Door het asfalt op deze innovatieve manier te maken kan er tot 75% CO2 reductie worden gerealiseerd, waarmee ze ook bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. “Veel initiatieven kunnen net tien tot twintig procent CO2 reductie realiseren, dus dit is echt een grote klapper”, vertelt Groen. Door dit soort proefstroken word er steeds meer bijgeleerd en kunnen ze door ontwikkelen. “Zodat we in de toekomst al het asfalt in Nederland kunnen vervangen naar biobased asfalt”.

Verschil

Op het oog lijken de twee asfaltsoorten hetzelfde, waardoor bewoners het verschil niet zullen merken. “Er komt een cameraploeg en een krant langs als het aangelegd word, maar verder eigenlijk niks”. Het is de bedoeling dat het asfalt zich ook hetzelfde gedraagt als traditioneel asfalt. “Het moet net zo goed zijn en het liefst nog wat beter”.