Inwoners en ondernemers vormen samen het ‘Verhaal van Roosendaal’
Wie zijn de Roosendalers? En wat maakt Roosendaal uniek? Dat heeft de gemeente onderzocht. Ruim 2500 inwoners en ondernemers hebben meegeholpen met dit onderzoek. Samen vormen zij het ‘Verhaal van Roosendaal’.
Waar Breda een Nassau-stad is en Willemstad een vestigingsstad, is ook de gemeente Roosendaal op zoek gegaan naar hoe zij zich als stad wil profileren. Hieruit is ‘Het verhaal van Roosendaal’ ontstaan.
Volgens burgemeester Mark Buijs zijn de woorden die de stad typeren: veerkracht, met elkaar en sterk door eenvoud. “Roosendaal is een stad waar vooral de inwoners de stad maken. Iedere dag maken zij het verhaal”, legt Buijs uit. Waar een stad vaak typerend is door de gebouwen, draait het verhaal van Roosendaal volgens de burgemeester om de inwoners en ondernemers die er elke keer iets moois van maken.
Verhaal van de inwoners
‘Het verhaal van Roosendaal’ is een verhaal dat draait om de inwoners, en is ook tot stand gekomen met behulp van hen. “We hebben interviews gehouden met ongeveer 2500 inwoners en ondernemers en verder zijn we in gesprek geweest met experts”, aldus de burgemeester. De geïnterviewden hebben aangegeven hoe zij Roosendaal zien en daar is het verhaal uitgekomen.
Het verhaal gaat erover dat Roosendaal volgens de gemeente gebouwd en gevormd is door de Roosendalers. Dit is terug te zien in de geschiedenis: na een tegenslag bouwden ze de stad samen weer op. In het verhaal wordt benoemd dat Roosendaal woont als een dorp en leeft als een stad. De gemeente Roosendaal is trots dat inwoners altijd voor elkaar klaar staan.
We gaan het verhaal neerleggen in de samenleving.
“Nu het verhaal staat, gaan we het neerleggen in de samenleving om te kijken hoe mensen erop reageren.” Dat verhaal ‘neerleggen’ gaat volgens de burgemeester gebeuren doormiddel van city marketing. “Dit gaat het verhaal over vier thema’s de wereld inbrengen. Bijvoorbeeld het thema wonen. Dit verhaal gaan we daar onder leggen en dan gaan we kijken naar de reacties. Daarmee kunnen we het verhaal aanscherpen waar nodig.”
Het doel
De gemeente Roosendaal wil graag de stad aantrekkelijker maken. Met het verhaal willen ze het verleden en de toekomst verbinden. “Het verhaal van Roosendaal is ook het DNA van Roosendaal. Het doel is om inwoners met elkaar te verbinden en die trots uit te stralen. Op deze manier hopen we in de toekomst ook nieuwe vestigingen van bedrijven en inwoners hiernaartoe te krijgen.”
Zelf denkt de gemeente dat het verhaal goed staat. “We zijn een multiculturele samenleving en dat geeft ons kleur. Dit verhaal gaat over de inwoners van Roosendaal dus dit verhaal gaat ons ook kleur geven”, sluit Buijs af.