Inwoners Etten-Leur protesteren tegen spitssluiting: ‘Niet ons probleem’
Vanaf november wil de gemeente Breda een pilot starten waarbij vier wegen rondom Prinsenbeek tijdens de ochtendspits op werkdagen – van 07.00 tot 09.00 uur – een half jaar lang worden afgesloten. Het doel is om de verkeersdoorstroom in Prinsenbeek te verbeteren. In Etten-Leur kan dit plan op veel verzet rekenen. Inmiddels is er een WhatsApp-groep, waarvan de leden gezamenlijk bezwaar aan willen gaan tekenen.
Inwoners uit Etten-Leur vrezen dat de afsluitingen zullen leiden tot extra drukte en langere reistijden. Vrijdagochtend telt de WhatsApp-groep bijna 750 leden. “We willen onszelf niet per se een actiegroep noemen, maar we nemen wel graag het voortouw in het verzamelen van informatie en bezwaren”, zegt Antoine Doppegieter, een van de zes kartrekkers van de Leursebaan afsluitingsgroep. Hij doet het woord namens de groep.
De 62-jarige inwoner maakt zich zorgen over de geplande afsluiting van wegen rondom Prinsenbeek. In het bijzonder de Leursebaan. “Ik werk zelf in Breda. Door de afsluiting moet ik zelf ook gaan omrijden.”
In de groepsapp zitten veel mensen die hun zienswijze geven. Er zijn vooral zorgen om de drukte die toe gaat nemen. “Iedereen moet straks over de A58 of gaat wellicht binnendoor rijden over de Moerdijksepostbaan.” De laatstgenoemde weg is hier volgens Doppegieter niet voor gemaakt. “Je gaat hier dan snel en langzaam verkeer door elkaar krijgen. Daar is de weg niet op ingericht.” Volgens de Etten-Leurenaar kan dit dan gaan zorgen voor onveilige verkeerssituaties.

Vanaf november zullen auto’s op kenteken gecontroleerd gaan worden. Dat zal gaan gebeuren aan de Markweg, Halseweg, Strijpenseweg en dus de Leursebaan bij het stuk weg tussen de Moerdijkse Postbaan en de Zanddreef.
Enkel automobilisten met een ontheffing mogen langs de camera’s rijden, zonder dat zij hiervoor een boete krijgen van minstens honderd euro. Hulpdiensten, lijnbussen en taxi’s zijn een uitzondering op de regel.
Tegenhouden
Doppegieter hoopt samen met de andere kartrekkers de pilot te kunnen tegenhouden. “We zijn een petitie gestart om te laten zien dat we het écht niet eens zijn met dit idee.” Ondertussen is deze al ruim 1500 keer ondertekend. De petitie moet uiteindelijk aangeboden worden aan zowel de gemeente Breda als de gemeente Etten-Leur.
Volgens de groep is deze maatregel het probleem verleggen. “Het is het probleem van Prinsenbeek en daarmee de gemeente Breda. Wij hebben de overtuiging dat wij er nu last van gaan krijgen in plaats van Prinsenbeek.”
Actie?
Als de afsluitingen er daadwerkelijk gaan komen, heeft de groep nog geen geplande acties klaarliggen. Doppegieter lijkt niet van de stoere krachtaal. “Het is allemaal zo ontzettend vers. We zijn recent pas voor het eerst met de kartrekkers bij elkaar gekomen. We hebben een lijst met vragen en een to-do lijst gemaakt. Aan de hand daarvan gaan we kijken wat we willen.”
De groep wil eerst afwachten waar de grondslag ligt van het besluit. Toch is het uiteindelijke doel wel om de afsluiting tegen te gaan. “Ik ga er vanuit dat dit wel gaat lukken”, aldus Doppegieter.
