Inwoners Willemstad niet blij met aangekondigde verkeersmaatregelen
Willemstad (Foto: ZuidWest Update)
De werkgroep verkeer van stadsraad Hart voor Willemstad is niet blij met de voorgestelde verkeersmaatregelen in de stad. De gemeente wil namelijk een aantal aanpassingen doen, voor een betere doorstroming. In een brief aan de gemeenteraad uit de werkgroep haar zorgen.
De grootste zorgen zitten voor de werkgroep in het waarborgen van de verkeersveiligheid op smalle dijk- en polderwegen. Daarnaast mist de focus op fietsverkeer in het uitgevoerde verkeersonderzoek en is er geen verkeerstelling in het hoogseizoen gedaan. Volgens de werkgroep zijn in het onderzoek alleen tellingen van november 2024 meegenomen, het laagseizoen dus. “Daardoor is geen betrouwbaar beeld ontstaat van de te verwachten verkeersstromen in het drukke zomerseizoen”, geeft Rinus Huybregts namens de werkgroep aan.
Daarnaast speelt ook de mogelijke komst van vakantiepark Bovensluis een rol. Dat zorgt voor een flinke toename in het aantal verkeersbewegingen, maar daar zijn de polderwegen niet op ingericht. “De wegen kunnen zulke grote verkeersstromen niet aan”, zegt Huybregts. Zo zullen er bijvoorbeeld meer vrachtwagens komen voor de bevoorrading van het park en het ophalen van afval. Maar ook de gasten die op het park verblijven zullen ritjes gaan maken.
Fietsverkeer
Er zou ook niet genoeg rekening gehouden worden met fietsers. “De meest kwetsbare verkeersdeelnemers, waaronder veel kinderen en scholieren.” Zij fietsen veel over smalle dijk- en polderwegen waar weinig ruimte is om uit te wijken. “Diverse wegen zijn op de smalste punten maximaal drie meter breed, direct grenzend aan een steil talud of diepe greppel”, zegt Huybregts. Op een aantal van die polderwegen wil de gemeente eenrichtingsverkeer invoeren, maar dat is volgens de werkgroep niet de oplossing.
In de brief geeft de werkgroep een voorbeeld van een vrachtwagen van 2,55 meter breed, daarnaast rijdt er ook een fietser die 0,75 meter breedte van de weg gebruikt. Om de fietser veilig te passeren is een halve meter nodig. In totaal is er dan een weg van 3,80 meter breed nodig, maar bijvoorbeeld de West- en Oostmiddelweg zijn op veel plekken maar 3 meter breed. Een tekort van 80 centimeter, schrijven ze in hoofdletters. “Met voetgangersverkeer is in het geheel geen rekening gehouden.”
Communicatie laat te wensen over
Volgens Huybregts is er bij het opstellen van de maatregelen niet gepraat met omwonenden, agrariërs of andere gebruikers van de weg. “De voorgestelde maatregelen waren voor hen een volslagen verrassing”, zegt hij. Er zouden volgens bovendien ook een aantal onjuistheden in staan. Zo wordt er op sommige punten onterecht naar de stadsraad verwezen. Over die punten is tot nu toe nog geen overeenstemming met de gemeente bereikt.
In de brief laat de werkgroep ook weten dat de communicatie met de gemeente in eerste instantie goed verliep. Daarbij heeft de gemeente een verkeersenquête uitgevoerd en konden mensen bij bijeenkomsten hun ideeën en meningen laten horen. Dat leverde een plan op voor workshops, waar betrokkenen georganiseerd tot goede maatregelen konden komen.
Maar eind 2024 kwam de werkgroep erachter dat er een nieuw verkeersproject was gestart. Dat is, zo schrijft de werkgroep, een beperkter project dat “alleen gefocust is op de nieuwe ontwikkelingen.”
Oplossingen
In de brief doet de werkgroep een oproep aan de raad om niet akkoord te gaan met het plan. Ook adviseren ze eerst de uitspraak van de rechtbank rondom de omgevingsvergunning van vakantiepark Bovensluis af te wachten. Dat heeft namelijk invloed op de noodzakelijke verkeersmaatregelen. Wat de werkgroep betreft komt er daarna een nieuw verkeersplan. “De rechtbank heeft laten weten dat de behandeling van beroepszaken dit jaar niet meer gaat lukken.”
Daarnaast moet er ook meer rekening gehouden worden met betrokkenen. “Er moet zorg gedragen worden voor een proces waarin sprake is van een passende participatie van bewoners, ondernemers en belanghebbenden”, geeft Huybregts aan. Ook het punt dat er verkeerd naar de werkgroep wordt verwezen, moet worden hersteld.
Huybregts geeft aan dat ze al contact hebben met raadslid Jack Lems (Moerdijk Lokaal). “Hij gaat hierover vragen stellen aan B&W.” Ook hoopt hij dat andere partijen zijn voorbeeld volgen en het college kritische vragen gaan stellen.
Lees ook: Wegen in en rond Willemstad op de schop voor betere doorstroming Lees ook: Verkeersmaatregelen Willemstad botsen met landbouwverkeer, andere opties niet mogelijk