Bergen op Zoom

Is hybride leren het einde van de traditionele mbo-opleiding?

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Hybride leren zou weleens het begin van het einde van de traditionele mbo-opleiding kunnen zijn. Onderwijsinstelling Curio gaat na de zomervakantie aan de slag met deze werkwijze, waarbij de studenten praktijk- en theorieles krijgen binnen de poorten van een leerbedrijf in de logistieke sector.

Studenten die een BBL opleiding logistiek volgen, gaan nu nog vier dagen per week naar hun praktijkbedrijf om te werken, en één dag in de week naar school om te leren. Maar de grens tussen werk en school zal na de zomer vervagen. Op het terrein van logistiek bedrijf H.Essers in Bergen op Zoom krijgen de leerlingen dan praktijk- en theorieles. “Ik kan dan ‘s ochtends gewoon beginnen met werken, tussendoor naar school gaan en dan gewoon weer terug om mijn dag af te maken”, zegt een 17-jarige student die bij H.Essers werkt.

Dit is ideaal voor onze studenten, die over het algemeen doeners zijn

Henk Bellemakers is erg tevreden over de samenwerking met het logistieke bedrijf. Hij is als afdelingsmanager logistiek bij Curio nauw betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe onderwijsmethode. “Wat de studenten theoretisch leren, kan toegepast worden in de bedrijfsomgeving. En dat is natuurlijk voor onze doelgroep het ideaal. Want dat zijn over het algemeen doeners. Die willen met hun handen werken en die kans krijgen ze nou in een realistische werkomgeving”, zegt hij. “In het verleden waren wij eigenlijk alleen maar met de boeken bezig en konden wij aan de hand van filmpjes en dergelijke die studenten laten zien wat de praktijk inhoudt.”

Samenwerking

Natuurlijk leent niet ieder bedrijf zich om een hybride leeromgeving te worden. Er moeten lokalen worden gemaakt en ruimte zijn om veilig te kunnen oefenen. Met zijn enorme omvang is H.Essers in Bergen op Zoom wel een geschikte samenwerkingspartner voor Curio. Om een beeld te schetsen: Het bedrijf maakte 925 miljoen euro omzet in 2021, heeft meer dan 1.355.000 m² magazijnruimte verdeeld over 85 vestigingen en ongeveer 7000 medewerkers. Bij de betreffende vestiging aan de Blankenweg/Noordlandseweg is John van Akkeren één van de kartrekkers van de onderwijssamenwerking. “Wij zijn voor Curio al heel wat jaren een groot leerbedrijf in transport en logistiek. We leiden elk jaar tussen de vijftien en twintig nieuwe BBL studenten op die vier dagen in de week bij ons aan het werk zijn en één dag in de week naar school gaan.”

We leiden op voor de sector

Ook studenten die elders werken, zullen bij H.Essers lessen gaan volgen. Geeft deze manier van samenwerken geen onredelijke voorsprong aan H.Essers? Zij krijgen immers op deze manier een heleboel toekomstige arbeidskrachten over de vloer. Volgens Van Akkeren is daar geen sprake van. “Je leidt op voor de sector”, zegt hij stellig. “Onder de vijftien leerlingen die bij ons in bedrijf rondlopen, zullen bijvoorbeeld altijd leerlingen zijn die bij een ander bedrijf willen gaan werken of voorkeur hebben voor een ander bedrijf in transport en logistiek. En dat moet gewoon kunnen. Het is niet zo dat wij dadelijk als eerste uit de vijver gaan vissen. Leerlingen zijn altijd vrij om een leerbedrijf te kiezen”, legt hij uit. Zowel Van Akkeren als Bellemakers spreken van een win-win situatie. “Je ziet dat de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijfsleven steeds meer aan het toenemen is en dat ze ook zien dat het belangrijk is om tot een goede samenwerking met het onderwijs te komen. Dat is echt een hele mooie ontwikkeling”, zegt Bellemakers.

Schoolgebouwen

Zal dit het einde zijn van het traditionele mbo-onderwijs en zullen daarmee de schoolgebouwen verdwijnen? Deels, zegt Bellemakers. “Als je het mij vraagt, dan denk ik dat op termijn het grootste deel van een middelbare beroepsonderwijs zal plaats gaan vinden binnen de bedrijven. Die schoolgebouwen zullen nog voor een stukje blijven bestaan en in omvang kleiner worden.” Van Akkeren sluit zich daarbij aan. “Ik denk dat de jeugd zeker in de huidige snelle tijd, verlangt naar deze manier van leren. Het is iets waar we met z’n allen naartoe moeten.”

Lees ook: Het monteursvak verandert door opkomst elektrische auto’s: ‘Studenten proberen er ver vandaan te blijven’