Hoogerheide

Ivo van der Vlis aan de slag met ambities en uitdagingen op Aviolanda

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Met het aangekondigde vertrek van Fokker Elmo en de stikstofproblematiek zou je het een turbulente periode op Aviolanda Aerospace kunnen noemen. Tel daarbij op dat het luchtvaartbedrijventerrein werkt aan een nieuw ondernemingsplan, en je weet zeker dat de nieuwe directeur zich beslist niet hoeft te vervelen. Ivo van der Vlis neemt vanaf deze zomer die taak over van Sander Heijmans.

De 54-jarige directeur heeft de nodige ervaring in de luchtvaartsector en het bedrijfsleven. “Ik ben ooit begonnen op de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Ik heb daarna zes jaar gediend bij de luchtmobiele brigade en ben onder andere uitgezonden geweest naar Bosnië”, zegt hij. Na zijn militaire carrière is hij gaan studeren. Daarna werkte hij 12,5 jaar op Schiphol en had hij verschillende bestuursfuncties bij andere bedrijven.

Teamwork

“Bij defensie leer je wel hoe je met z’n allen ergens kan komen. Tijdens mijn periode in de luchtvaart heb ik natuurlijk heel veel luchtvaartbedrijven leren kennen en heb ik alle airports leren kennen. Daardoor heb ik denk ik een prima netwerk opgebouwd dat me hier kan helpen. Bij de mkb-bedrijven leer je toch echt wel hoe je van een iets kleins en lokaals naar iets groots en internationaals kan groeien.”

Klein en lokaal kun je Aviolanda niet noemen, maar zijn ambities om het businesspark te laten groeien zijn er niet minder om. “We willen wel één van de betere en misschien wel de beste in Europa worden op het gebied van complex onderhoud aan helikopters en vliegtuigen. Enerzijds door de bedrijven die hier al zijn te laten groeien, maar anderzijds ook door met behulp van zogenaamde business development nieuwe mooie bedrijven binnen te halen. We willen ook samen met de luchtmacht nog mooie stappen zetten”, zegt Van der Vlis. Met name op het gebied van verduurzaming van het terrein ziet hij nog kansen.

Stikstofproblematiek

Hoewel de groeiambities groot zijn, zal Aviolanda Aerospace volgens de directeur toch selectief moeten zijn. “We hebben hier natuurlijk ook te maken met de problematiek rondom de stikstof. We willen wel de balans behouden. Dus dat betekent ook dat we nog een stuk moeten verduurzamen om ook weer wat meer te kunnen groeien.”

Fokker Elmo

De directeur ziet verduurzaming en de energietransitie als grote uitdagingen. Een minstens zo grote uitdaging is het vertrek van vliegtuigbekabelingsfabriek Fokker Elmo. De grote huurder op het terrein in Hoogerheide heeft bekend gemaakt te zullen vertrekken naar Papendrecht. “Als ze weg zouden gaan dan laten ze een gapend gat achter”, bevestigt Van der Vlis. Meer wil hij er niet over zeggen. “We zijn op dit moment nog in gesprek met Fokker Elmo.”

Van der Vlis heeft dezer dagen veel kennismakingsgesprekken met zijn nieuwe collega’s. Ook valt hij met zijn neus in de boter omdat er wordt gewerkt aan een nieuw ondernemingsplan. “Dat doen we niet alleen, maar dat doen we vooral met onze klanten en met onze aandeelhouders: de provincie Noord-Brabant en de gemeente Woensdrecht.” Het plan dat moet helpen om nieuwe stappen te zetten, is al grotendeels af.

Mooie uitdaging

Van der Vlis neemt de rol van Sander Heijmans over. Heijmans was van 2016 tot 2023 directeur van Aviolanda Aerospace. Hoelang Van der Vlis de scepter zal zwaaien over het luchtvaartbedrijventerrein zal moeten blijken. “Kijk, dit is niet iets van de korte termijn. Dit betekent dat de komende jaren hier de nodige energie en ervaring in moet worden gestopt. Het lijkt me een hele mooie uitdaging om daar onderdeel van te zijn!”