Jubileumjaar voor spellenzaak Bumblebeez: ‘Uit de hand gelopen hobby’
Spelletjeszaak Bumblebeez in Bergen op Zoom bestaat tien jaar. Volgens eigenaresses en nichtjes Elma van Dalen-Hommel en Mariët Hagenaars-Hommel is de winkel een uit de hand gelopen hobby. Vanwege het jubileumjaar zijn er elke maand speciale acties voor de klanten.
“Voor ons gevoel zijn we hier nog geen tien jaar bezig, maar toch blijkbaar wel”, begint Mariët. Het idee voor een spellenzaak kwam van haar nichtje Elma. “Op een gegeven moment dacht ik, als ik het nu niet doe, dan ga ik er altijd spijt van hebben. Toen ben ik naar Mariët gegaan voor mijn ondernemingsplan”, legt Elma uit.
Mariët zag het idee voor een spellenwinkel ook wel zitten. De naam Bumblebeez was een no-brainer voor de twee nichtjes. “We heten allebei hommel met onze achternaam, dus vandaar de naam Bumblebeez”, vertelt Mariët lachend.
Na het besluit om samen een winkel te openen, is het volgens het duo rap gegaan en hadden ze in 2015 hun eerste pand in Geertruidenberg. Alleen bleek al snel dat de locatie niet helemaal geschikt was. “Geertruidenberg is net wat te klein om daar als winkel echt te kunnen groeien. Dus toen zijn we naar Bergen op Zoom gekomen.”
Meer dan alleen een winkel
Puzzels, mindgames, kinderspellen, tweespelerspellen, partygames, escaperooms, gezinsspellen; het is nog maar een kleine greep van de spellen die de nichtjes in hun zaak hebben liggen. Aan sommige spellen hangt een flink prijskaartje. Daarom kunnen klanten naast spellen kopen ook spellen uitproberen in de winkel.
Maar niet van elk spel ligt er een demospel. In dat geval kunnen klanten met hun verzoek vooraf bellen. “Soms hebben wij dat spel thuis liggen en kunnen we het meenemen voor klanten om uit te proberen.” Naast spellen uitproberen, organiseren ze ook spelletjesavonden op de bovenste verdieping van de winkel. “We hebben iedere dinsdagavond spellenavond en op de vrijdagavond worden vooral de verzamelkaartspellen gespeeld.”
Concurrentie
De interesse in spellen is volgens Mariët en Elma in de afgelopen jaren flink gestegen. De coronaperiode is daar de belangrijkste factor in. Mariët: “Je ziet dat er een groeimarkt is.” Maar hoe neem je het als spellenzaak op tegen alle grote ketens zoals Bol.com en Intertoys? Volgens Mariët is die concurrentie minder groot dan het lijkt.
“Tuurlijk hebben Bol.com en Intertoys invloed op de markt, maar wat wij kunnen bieden is vakkennis”, legt ze uit. Van een merendeel van de spellen in hun zaak weten ze namelijk hoe het spel werkt. Hierdoor kunnen ze persoonlijk advies geven aan klanten.
Je bent niet echt concurrenten van elkaar, maar juist collega’s.
Daarnaast hebben ze met de lokale Intertoys afgesproken om van sommige spellen niet de basisspellen te verkopen, maar juist de uitbreiding. “Zo kunnen we naar elkaar verwijzen en loop je niet voor elkaars voeten.”
Ook zijn andere spellenzaken geen concurrentie volgens de eigenaresse. “Er zijn niet zo heel veel spellenwinkels in Nederland. Daarnaast zitten we allemaal in een eigen regio, waardoor je niet echt concurrenten van elkaar bent maar juist collega’s.”
Jubileumacties
Vanwege het jubileum zijn er het hele jaar door verschillende acties waar klanten van kunnen profiteren. “We zijn sinds dit voorjaar bezig met acties. We hadden een actie met een koffer vol spelletjes waar klanten de code van moesten vinden. Lukte dat, dan mochten ze de inhoud daarvan houden.”
Deze maand is er een stempelactie, waarbij klanten extra stempels krijgen bij de aanschaf van een spel. Zodra de stempelkaart vol is krijgen klanten korting bij het volgende spel dat ze kopen. Mariët: “In de laatste maand van het jaar komt er een speciale actie aan, maar dat houden we nog even geheim.”