Etten-Leur

Kijkje in het hoofd van iemand met dementie: ‘Het maakt me emotioneel’

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

Je huissleutel kwijt zijn, voor de derde keer kaas en melk meenemen uit de supermarkt, of de verjaardag van een familielid vergeten. Voor veel mensen klinken het als kleine ongelukjes, maar voor wie lijdt aan dementie zijn het dagelijkse uitdagingen. Met een speciale VR-bril probeert Surplus mensen bewust te maken van de impact van deze ziekte. Onlangs mochten medewerkers van Albert Heijn Pollemans in Etten-Leur zelf ervaren hoe het voelt.

“Met de VR-bril op stap je letterlijk in het hoofd met iemand met dementie”, begint Linda Deckers, sociaal werker van team mantelzorg. Samen met zo’n tien enthousiaste vrijwilligers zet zij zich in om dementie onder de aandacht te brengen. “Dat doen we sinds dit jaar met de bril. Op deze manier kunnen we mensen laten ervaren hoe het is en kun je er wellicht van leren hoe er mee om te gaan.”

Eén op de vijf mensen kan dementie krijgen volgens Deckers. Ze hoopt daarom met haar project meer begrip en bewustwording te creëren. Ook vindt ze het belangrijk om het zoveel mogelijk te verspreiden. “Daarom heb ik Albert Heijn Pollemans benaderd. Hier komen veel mensen en de winkel heeft een maatschappelijke taak in onze Etten-Leurse samenleving.”

Linda Deckers zet zich in voor de wereld van dementie.
Linda Deckers zet zich in voor de wereld van dementie (foto: ZuidWest Update).

Als ondernemer Jeffrey Pollemans van het idee hoort is hij meteen enthousiast. “Het kan helaas iedereen overkomen. Daarom werk ik graag mee om de herkenbaarheid te vergroten.” Pollemans krijgt iedere week zo’n twintigduizend klanten over de vloer. “We maken hier dan ook wel eens mensen met dementie mee. Ik denk dat de VR-ervaring en een gesprek erover goed kan bijdragen aan het herkennen ervan en hoe we er dan als personeel mee moeten omgaan.”

Indruk

Als Pollemans zelf ook de vijftien minuten durende de VR-ervaring heeft beleefd raakt hij geëmotioneerd. “Het was een hele bijzondere ervaring. Ik vond het ook best heftig”, vertelt de supermarktondernemer. “Het is bizar om te zien dat mensen gewoon over je praten waar je zelf bij zit, omdat ze denken dat je het toch wel weer vergeet. Dat vond ik heel heftig.” Ook beseft hij zich na het zien van de beelden dat mensen heel anders met je omgaan dan voorheen. “Alles wat je hebt opgebouwd valt weg.”

Deckers vertelt dat het voor iemand met dementie lastig is om A en B met elkaar te linken, maar gevoel en emotie blijft heel lang bestaan volgens haar. “Dit kan voor de persoon weer zorgen voor ander gedrag.”

Meedoen

Aan het steunpunt van Surplus aan de Valpoort 153 staat Deckers graag iedereen te woord en kunnen mensen ook de VR-ervaring ontdekken. “We kunnen van dementie een probleem maken, maar we kunnen het ook zien als een mooie uitdaging dat we ervoor zorgen dat deze mensen zo lang als mogelijk mee kunnen doen in onze samenleving”, besluit Deckers.

Een Albert Heijn medewerker kruipt met behulp van de VR-bril in het hoofd van iemand met dementie.
Een Albert Heijn medewerker kruipt met behulp van de VR-bril in het hoofd van iemand met dementie (foto: ZuidWest Update).