Kogel is door de kerk: Klundert krijgt een randweg
De randweg gaat de Zevenbergseweg en Stoofdijk met elkaar verbinden (afbeelding: Google Maps)
Het heeft even geduurd en er is zelfs een juridische strijd bij komen kijken, maar het is nu echt zeker: Klundert krijgt een randweg. Onlangs heeft de Raad van State alle bezwaren ongegrond verklaard. Dat betekent dat er een onherroepelijk bestemmingsplan op de beoogde stukken grond ligt, wat in uiterste noodzaak een onteigening voor de grondeigenaren kan betekenen.
Het onherroepelijke bestemmingsplan is volgens wethouder Danny Dingemans een ‘hele mooie stap’. “We zijn blij dat de Raad van State heeft besloten dat ons bestemmingsplan in orde is en dat we daarmee verder kunnen”, legt hij uit in ZuidWest TV-talkshow M². Er waren namelijk een aantal bezwaren ingediend tegen het plan van bijvoorbeeld grondeigenaren die het er niet mee eens zijn.
Klundert is een van de weinige plaatsen/vestingsteden in Nederland waar een provinciale weg bijna doorheen loopt, legt de wethouder uit. Daarmee doelt hij op de N285. “Die stopt daar en gaat op de Stoofdijk verder.” Dat maakt dat er veel doorgaand verkeer door het centrum van Klundert rijdt. “En daar zit ook zwaar verkeer bij en landbouwverkeer.”
Duizenden voertuigen per dag
Al die drukte en zware voertuigen kunnen maar net door de Klundertse straten rijden. “Wij hebben gezegd: vroeger of later moet er een randwegstructuur om Klundert heen komen om het centrum te ontlasten.” Die plannen zijn gemaakt. Maar er kan niet voorkomen worden dat daar gronden van andere mensen voor nodig zijn. “Dat leverde bezwaren op.” Uiteindelijk heeft de Raad van State gezegd dat het idee van de randweg op die plek toch echt de juiste is.
De nieuwe randweg loopt straks om Klundert heen. Weggebruikers komen dan op de N285 bij een rotonde, vanaf daar worden ze linksom rond Klundert gestuurd, naar de Stoofdijk. “Dat wordt een zestig kilometerweg.” Zónder fietspaden, want die blijven gewoon door de kern gaan.
Voor de plannen voor de randweg zijn gemaakt, zijn eerst meerdere verkeersonderzoeken uitgevoerd. Het gaat straks duizenden voertuigen per dag schelen die niet meer door het centrum hoeven.
De planning
Hoe de planning er verder uit ziet is nog niet bekend. “Dat ligt er ook aan hoe lang het nog gaat duren voor we de benodigde gronden hebben.” Maar als het aan de wethouder ligt wordt er nu al zoveel mogelijk voorbereid en een aannemer gezocht. “Zodat we door kunnen!”
Wel moet nog uitgezocht worden hoe lang er nodig is om de gronden geschikt te maken voor er daadwerkelijk een weg op komt te liggen. Vanwege de kleigrond kan dat namelijk drie maanden duren, maar soms ook wel een jaar.
Onteigening is allerlaatste optie
Door de plannen worden twee grondeigenaren geraakt. Mochten de gemeente en de grondeigenaren er onderling niet uitkomen, dan kan een onteigeningsprocedure gestart worden. “We proberen altijd als we gronden van iemand nodig hebben om zo goed mogelijk te luisteren en daar samen uit te komen.”
Bij een onteigening bepaalt de rechter wat de uiteindelijke oplossing is. “Want dan zijn wij er blijkbaar niet uitgekomen. Ik hoop dat het niet zover komt en wij samen gewoon een oplossing vinden.”