Bergen op Zoom

Meer vermaak en nieuwe impuls voor Krabbenfoor

Krabbenfoor 2009

Er heeft eerder een reuzenrad op de Grote Markt gestaan tijdens de Krabbenfoor. Onder meer in 2009 toen het Bergse centrum het predikaat Beste Binnenstad had verworven.

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De straten van Bergen op Zoom maken zich weer op voor de jaarlijkse Krabbenfoor, die dit jaar plaatsvindt van donderdag 24 tot en met zondag 27 juli. Medeorganisator Danny Borremans kijkt met veel enthousiasme vooruit naar deze editie, die volgens hem “steeds groter en groter” wordt. Dit jaar ligt de nadruk nog meer op samenwerking met lokale ondernemers en belooft het evenement een breed scala aan vermaak voor jong en oud.

Borremans klinkt trots als hij praat over de groei van de Krabbenfoor. “Na de coronaperiode zaten we echt in een diep dal,” vertelt hij. “De eerste editie die we regelden, was heel kort dag; we hadden maar twee, drie maanden tijd om het op te zetten. Toen deden er honderd deelnemers mee.”

De situatie is nu drastisch anders: “Inmiddels zitten we aan de 250, dus het is wel heel erg gestegen. De grootste verandering is de toegenomen samenwerking met ondernemers. Zij gaan al in januari of februari bij elkaar zitten en dat doet me deugd, want daardoor worden ook de aanloopstraten goed bezocht en krijgen we leuke ideeën voor de Krabbenfoor die ze zelf uitvoeren. Dat is echt het grootste wat we bereikt hebben: dat er samenwerking met ondernemers is, dat het niet in kleine clubjes wordt geregeld, maar dat mensen ook zelf dingen gaan doen. Daar ben ik het eigenlijk het blijste mee.”

Minder pleinen, meer vermaak

Ondanks dat de hoofdlijn van de Krabbenfoor nog steeds de vele kramen en attracties zijn – “Het is toch een beetje kermis”, aldus Borremans – zijn er wel enkele veranderingen. Zo zijn er dit jaar minder pleinen beschikbaar. “We hadden natuurlijk altijd een Gouvernementsplein waar we attracties kwijt konden. Nu is dat een mooi tuintje geworden, waar wij alleen niks meer mee kunnen”, legt hij uit.

Toch wordt er volop ingezet op beleving. “We hebben dit jaar veel meer entertainment”, belooft Borremans. Bezoekers kunnen zich verheugen op theatrale acts waaronder een mega fatbike van vier meter hoog met daarop een zangeres. Ook rijden er DJ-busjes rond met leuke muziek en zijn de Blues Brothers te zien in een limousine. Voor de jongste bezoekers is de populaire bellenblaasman weer van de partij. “Die kan ik eigenlijk niet overslaan, die moet komen!”, lacht Borremans. Op zaterdag en zondag is er vooral veel lokale muziek, met rondlopende acts zoals amusementsbands Expreszó en Laat maar Horen. Grote podia met bands zijn er niet meer, maar op het Beursplein wordt wel nog een eigen muziekprogramma georganiseerd door de horeca. Op de Grote Markt staat weer een reuzenrad, zoals dat meermaals het geval was in de geschiedenis van dit evenement.

Organisatie op schema en toekomstplannen

De organisatie van de Krabbenfoor, die met een klein team van vier vaste krachten en vijf tot zes vrijwilligers wordt gerund, ligt goed op schema. “Er is altijd nog veel last-minute werk, maar het gaat hartstikke goed. Weinig tegenslagen”, aldus Borremans. Hij vindt alleen de donderdagmorgen, de opbouwdag, wat spannend. “Dat is altijd heel hectisch.” Toch is hij optimistisch. “Als het allemaal goed verlopen is en zondagavond kunnen we er een glas bier op drinken met het hele team, dan kijk je erop terug en denk je: Hebben we toch wel weer mooi gefikst.”

Er is tevens een toename van de ambulante handel, die nu al meer dan vijftig deelnemers telt. Borremans benadrukt echter dat kwantiteit niet boven kwaliteit gaat. “Het doel is niet om heel die Krabbenfoor vol te zetten met kramen”, legt hij uit. Dit betekent dat er van elk type product maar één aanbieder is, bijvoorbeeld één dekbedovertrekverkoper en één stroopwafelbakker, ook al is er meer vraag. “Dan denken mensen wel eens: daar staat niks. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Want zo komen die ondernemers terug en kunnen ze ook allemaal een boterham verdienen.”

Zondag

De zondag is inmiddels een “hele belangrijke en drukke dag” geworden, met een volledig programma en alles gewoon open. Ook de cultuurmarkt op het Cultuurplein (het tweede plein van het Markiezenhof) wordt volgens Danny steeds groter en populairder, met veel deelnemende verenigingen.

Danny Borremans sluit af met een laatste, belangrijke boodschap: “Ik ben gewoon heel blij dat de ondernemers het uiteindelijk zelf doen. Zij maken er uiteindelijk een feest van. Ik benadruk dan ook vaak dat het een feest is van én door de ondernemers. Wij faciliteren het alleen. Maar uiteindelijk moeten zij het doen!”

Voor meer info over de Krabbenfoor kunnen bezoekers terecht op de website BergenopZoom.nu.