Roosendaal

Kringfluencers moeten jongeren naar Theater de Kring lokken

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Theater De Kring in Roosendaal wil meer jongeren kennis laten maken met kunst en cultuur. Daarom worden ze op eigentijdse wijze aangesproken met filmpjes en foto’s op sociale media. De online berichten geven een kijkje achter de schermen en worden gemaakt door jongeren die zich hebben aangemeld als Kringfluencer. Damian Mathijssen is zo’n Kringfluencer.

De 22-jarige muziekliefhebber uit Wouw ging in oktober voor het eerst naar een voorstelling en is sindsdien enthousiast over zijn rol als Kringfluencer. Hij kreeg de kans om een interview op te nemen met de zanger Sem Jansen en deelde deze ervaringen op sociale media. Mathijssen interviewde de transman die in zijn voorstelling een duet met zijn vroegere zelf zingt. “Het is gewoon heel leuk dat je naar voorstellingen mag en ook uit je comfortzone kunt stappen en naar andere theatervoorstellingen kunt gaan, waar je normaal niet zo snel heen zou gaan”, legt Damian uit.

Het doel van het Kringfluencers-project is om jongeren naar het theater te trekken, en Damian gelooft dat het werkt, vooral vanwege de actieve aanwezigheid op sociale media van de doelgroep. Door leuke video’s en interviews met castleden en artiesten te delen, hoopt hij dat jongeren nieuwsgierig worden naar theater.

Creatieve content

Theater wordt vaak gezien als iets voor een oudere doelgroep, en dit initiatief is bedoeld om die perceptie te doorbreken, zegt Senna Bijkerk, marketeer bij Theater De Kring. “Kringfluencers geven aan welke voorstellingen ze interessant vinden, waarna het theater contact opneemt met het impresariaat om te zien of er video’s kunnen worden gemaakt met de cast of muzikanten”, legt ze uit. Het is vervolgens aan de jongeren om creatieve content te produceren die andere jongeren aanspreekt en hen enthousiast maakt voor theater.

De eerste video’s zijn al te zien op het TikTok– en Instagramprofiel van het theater. Momenteel wordt onderzocht of het mogelijk is om Kringfluencers naar andere theaters te sturen om promotie te maken voor voorstellingen in Theater de Kring.