Etten-Leur

KSE-leerlingen zetten zich in voor schoon water

Liselotte de Lobel Liselotte de Lobel

Havo-4 leerlingen van de Katholieke Scholengemeenschap Etten-Leur (KSE) hebben dinsdagmiddag hun onderzoeksresultaten aan de brugklassers en Brabants Delta gepresenteerd. Acht weken lang hebben ze het zwerfafval in een wijk in Etten-Leur onderzocht. Naast een presentatie hadden ze een quiz én knutselopdracht voorbereid.

“Ik verwacht er best veel van”, zegt Jolette Boomaars, educatieadviseur bij Brabantse Delta. “De eerste keer dat we langs kwamen waren ze erg enthousiast. Ook schrokken ze van de beelden van wat er in het water lag en de gevolgen ervan.” Het acht weken durend project is in samenwerking met Waterschap Brabantse Delta gegaan.

Wat ze in die periode hebben gedaan en geleerd, vertaalden ze naar een les voor de brugklassers. “Ik ben dus echt op zoek naar een bewustwording-les voor hun leeftijdsgenoten. Hoe wij die leerlingen dus kunnen raken om hun zwerfafval in de prullenbak gooien en niet op de grond”, vertel Boomaars.

Onderzoek

Voor het praktijkgerichte programma hebben zo’n honderd havo-4 leerlingen van de middelbare school het zwerfafval dat ze tegenkwamen onderzocht. Ze gingen zelf met een prikker en vuilniszak de wijk in om dit te verzamelen.

Het groepje van Elias en Bart moest de wijk rondom de school onderzoeken. “Daar vonden we vooral echt snoepzakjes, blikjes en flesjes”, vertelt Elias. Met het zwerfafval wat de leerlingen hebben gevonden hebben ze een creatieve opdracht bedacht voor de eerstejaars. “Ze moeten een bootje maken van een flesje, dat door de helft is gegaan, plastic-zakjes en een satéprikker als vlaggetje. Dat is een strijd tussen twee groepjes”, zegt Bart.

De leerlingen in het groepje van Maud en Renske hebben een hele andere knutselopdracht gekregen. Renske: “We hebben zelf een soort water gemaakt en dat mogen ze een kleurtje geven. Ook moeten ze zelf vissen maken, daar doen we afval in dat ze eruit kunnen scheppen. Zo kunnen ze zien wat het aanricht voor de dieren in het water.”

Het belangrijkste volgens Boomaars is dat de kinderen na het project bewuster omgaan met het weggooien van afval. Bij Bart is dat in ieder geval gelukt, ook al was hij er in het verleden toch schuldig aan. “Ik moet eigenlijk wel bekennen dat ik het regelmatig doe. Als er geen prullenbak in de buurt wil je viezigheid niet in de buurt houden, want je wil ook niet helemaal gaan plakken en zo.”