Roosendaal

Leerlingen geven leven aan historisch verhaal in kunstzinnige animatie

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

Een animatie gemaakt door middelbare scholieren en een groep kunstenaars. Dat is gebeurd onder leiding van kunstenaar Xavier van Delft. Hij maakte voor het Tongerlohuys in Roosendaal een animatie over het verhaal van Silvius Brabo, Verborgen verhalen. De taakverdeling: de leerlingen maakten tekeningen, de kunstenaars verwerkte deze tot de uiteindelijke animatie.

In het kunstlokaal van de tijdelijke vestiging van het Norbertus Gertrudis Lyceum vertelt Van Delft over zijn nieuwe animatie. “Verborgen Verhalen gaat over de relatie tussen Antwerpen en Roosendaal, met name over hoe Antwerpen zich ontwikkeld heeft. Daarnaast gaat het ook over de legende van het ontstaan van Antwerpen”, zegt hij.

Jongeren betrekken

Van Delft haalde inspiratie voor zijn animatie uit tekeningen die gemaakt zijn door middelbare scholieren. “Ik had aan hen een workshop gegeven. Toen zijn we aan het werk gegaan in het Tongerlohuys”, vertelt de kunstenaar. “De tekeningen en illustraties zijn soms 1-op-1 gebruikt en andere keren zijn ze gebruikt ter inspiratie gebruikt voor mijn creatieve team.”

Het betrekken van de leerlingen in het proces had voor zowel Van Delft als voor het Tongerlohuys een goede reden: er gaan volgens hen te weinig jongeren naar musea toe. “Ik hoop dat de drempel om naar musea te gaan door deze actie is verlaagd, omdat er leeftijdsgenoten aan de animatie meegewerkt hebben.”

Verfrissend

Britt Lise van Putten was als animator en illustrator één van de mensen die zich bezighield met hoe de animatie eruit kwam te zien. Ze vond de samenwerking met de leerlingen prettig werken. “Normaal gesproken zoek ik inspiratiebronnen online en nu kreeg ik ze aangeleverd via de scholieren. Het was heel verfrissend om op die manier te werken”, vertelt ze.

Je mocht echt met je eigen fantasie werken.

Ook de norbertusleerlingen vonden het een speciale ervaring. “Ik vond het heel leuk. Je mocht echt vrij met je eigen fantasie werken”, vertelt Julia (14). Maud en Sepp (13) hebben daarnaast ook iets opgestoken van de animatie en het verhaal. Waar Sepp dingen leerde over de geschiedenis van Antwerpen, stook Maud dingen op over het werkproces. “Ik heb geleerd dat je gemaakte tekeningen opnieuw kan gebruiken voor een animatie of een film. Het ligt er allemaal aan hoe je het erin verwerkt.”