Roosendaal

Leerlingen JTC Roosendaal krijgen cijfers voortaan op vaste tijden: ‘Minder stressvol’

Videospeler wordt geladen.
Huidige tijd 0:00
Tijdsduur 0:00
Geladen: 0%
Streamtype LIVE
Resterende tijd 0:00
 
1x
    • Hoofdstukken
    • beschrijvingen uit, geselecteerd
    • ondertiteling uit, geselecteerd

      Lieke van Bedaf Lieke van Bedaf

      Het Jan Tinbergen College (JTC) in Roosendaal geeft voortaan op vaste tijden cijfers vrij aan haar leerlingen. Dat houdt in dat er geen cijfers tijdens de avond- en weekenduren meer worden gedeeld. Het doel hiervan is dat er minder stress ervaren wordt bij het krijgen van de cijfers. Conrector van de havo, Ben Beesems laat weten: “We willen wat meer controle hebben over het moment.”

      Voorheen konden de cijfers elk moment van de dag gedeeld worden op Magister, dus ook in het weekend. “We hoorden van ouders dat het heel sfeerbepalend is wanneer leerlingen een cijfer in het weekend krijgen. Als het een slechter cijfers is, dan kleurt dat gelijk de rest van de dag.” Ze wilden de leerlingen daarom wat meer rust geven tijdens de weekenden. Daarom publiceren docenten de cijfers alleen op maandag tot en met donderdag om 16.30 uur.

      Het zorgde vaak voor chaos in de klas.

      De leerlingen vinden deze nieuwe manier van cijfers krijgen fijn. “Soms kreeg je je cijfer wanneer je in de les zat. Dan pakt iedereen gelijk zijn laptop erbij en riepen ze door de klas wat ze hebben”, begint de 15-jarige Nadine. “Dat zorgde vaak voor chaos in de klas, en het was niet leuk als je dan een slecht cijfer had.” Ook ervaart Nadine nu meer rust tijdens haar weekenden.

      Ouders weten het vaak eerder

      Leerlingen geven ook aan dat voorheen de ouders vaak al eerder de cijfers wisten dan zijzelf. “Als ik dan voor een vak een tien had, dan wisten mijn ouders dat vaak al en dat was jammer”, gaat Nadine verder. Klasgenoot Lucie vult aan: “Nu kan ik het zelf vertellen tegen mijn ouders.”

      Zelf de cijfers vertellen is erg belangrijk voor de leerlingen en is nu dus ook meer mogelijk. “Om half vijf ben ik vaak al thuis. Dan krijg je de cijfers samen met je ouders. Zo kan je er gelijk over praten”, legt Evy (12) uit. Dat is ook de reden dat de school voor deze tijd heeft gekozen. “De ouder en de leerling kunnen gelijk het gesprek aan gaan. De ene keer om het cijfer te vieren en de andere keer om de leerling te steunen of te sturen”, vertelt Beesems.

      We gaan hier zeker mee door.

      De reacties op de nieuwe methode zijn erg positief. Beesems vertelt dat de ouders tevreden zijn en het een goede oplossing vinden. Voor nu zit de school nog in een testperiode, maar het bevalt goed: “We gaan hier zeker mee door”, sluit Beesems af.