Zevenbergen

Loïs (28) werkt zich in Zevenbergen omhoog tussen de kazen: ‘Nu krijg ik de kans’

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

De winkel is volledig opgeruimd, schoongemaakt en gevuld. Loïs van den Bosch is klaar voor haar nieuwe avontuur als onderneemster. Nadat ze dertien jaar oproepkracht is geweest, neemt ze Het Kaashuis over van Paul van der Velde. De winkel gaat verder onder de naam: Kaas by Loïs.

“Ik heb er ontzettend veel zin in”, vertelt Loïs enthousiast. Op vijftienjarige leeftijd begint ze als weekendhulp in de kaaswinkel. “In het begin was ik echt zoekende en wist ik nog niet goed wat ik wilde”, legt ze uit. Na een tijdje groeit haar interesse in kaas en in de winkel.

Ik dacht waarom ook niet? Nu krijg ik de kans.

“De vorige eigenaar bereikte zijn pensioenleeftijd en we hebben het samen al vaker over de toekomst van de winkel gehad.” Uiteindelijk komt Van der Velde begin dit jaar naar Loïs toe met de boodschap dat hij met pensioen wil gaan. De jonge onderneemster grijpt de kans met beide handen aan. “Ik dacht: waarom ook niet? Nu krijg ik de kans.”

Omdat Loïs al ruim dertien jaar in de winkel werkt weet ze er veel vanaf en kent ze veel klanten. “Er waren veel klanten die tegen mij zeiden dat als ik het niet over zou nemen, ze geen kaas meer zouden komen halen.”

Of ik me dan eenzaam voel? Zéker niet! Ik heb veel vriendinnen die vaak langskomen.

De winkel zal niet alle dagen open zijn. Van woensdag tot en met zaterdag kunnen de inwoners van Zevenbergen en omstreken de winkel bezoeken. Drie van de vier dagen staat Loïs alleen in de winkel. “Of ik me dan eenzaam voel? Zéker niet! Ik heb veel vriendinnen die vaak langskomen.” Op zaterdagen helpt de moeder van Loïs een handje mee. “Dat vindt ze erg leuk om te doen, dus hier ben ik dan ook blij mee.”

Het is best een vergrijst beroep.

“Het is best een vergrijst beroep”, legt de onderneemster uit. Loïs hoopt met haar grote kennissenkring én social media veel jonge mensen te bereiken. “Ik wil bijvoorbeeld social media inzetten om mijn klanten te informeren over verschillende acties.” Voor concurrentie van bijvoorbeeld een supermarkt is ze niet bang. “We willen onze prijzen onder de prijzen van de supermarkt houden, zodat het voor de consument aantrekkelijker is.”