Lokaal Realisme wil verbod op fatbikes in binnenstad, naar Amsterdams voorbeeld
Fatbikes zijn meer en meer onderdeel van het straatbeeld. Maar dat gaat niet altijd goed. (foto: Perry Roovers)
Lokaal Realisme wil een verbod op fatbikes in de Bergse binnenstad, naar Amsterdams voorbeeld. In een brief van 28 november roept fractievoorzitter Maarten van ’t Hof het college op om, in navolging van de hoofdstad maar ook steden als Enschede, niet te wachten op landelijke regelgeving maar zélf in te grijpen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat kan volgens Van ’t Hof door een verbodsbepaling in te voeren, op basis van de breedte van fietsbanden.
Volgens Van ’t Hof leidt het toenemend gebruik van fatbikes, vaak opgevoerde, zware en brede fietsen, tot overlast en gevaarlijke situaties. “Onze binnenstad is bedoeld om te winkelen en te beleven, niet om van je sokken gereden te worden”, schrijft hij.
De fractie zegt regelmatig meldingen te krijgen van bijna-ongelukken, vooral op plekken waar voetgangers en fietsers elkaar kruisen.
Hoewel het college volgens het raadslid eerder dit jaar aangaf mee te willen werken aan een landelijk experiment rondom fatbikes, constateert Lokaal Realisme dat er vooralsnog niets is veranderd. Landelijke wetgeving wordt volgens hem op zijn vroegst in 2027 verwacht.
Geen doorsnee
Van ’t Hof benadrukt dat de partij niet tegen fietsers is. Integendeel: “Het zou zonde zijn als we de welwillende fietser, die zich netjes aan de regels houdt, uit het centrum zouden weren.” Volgens hem is de toegankelijkheid van de binnenstad voor fietsers belangrijk voor zowel inwoners als ondernemers. Het probleem zit volgens Lokaal Realisme niet bij de doorsnee fietser, maar specifiek bij fatbikes.
Bierfiets
In Amsterdam kiest de gemeente voor een pragmatische aanpak: via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) worden fietsen met banden breder dan zeven centimeter verboden in drukke gebieden, te beginnen in het Vondelpark. Een duidelijke, handhaafbare norm, constateert Van ’t Hof. Hij wijst erop dat Amsterdam eerder met succes de bierfiets uit de stad verbande. Volgens de fractie toont dat aan dat gemeenten juridisch wél ruimte hebben om op te treden bij overlast en veiligheidsrisico’s.
De partij wil niet dat Bergen op Zoom zich afwachtend opstelt en roept daarom het college op om, vooruitlopend op landelijke regels, een eigen verbod te onderzoeken voor de binnenstad. Daarbij kan de Amsterdamse modelregel, gebaseerd op een maximum bandbreedte, volgens Lokaal Realisme ook in Bergen op Zoom als uitgangspunt dienen.