West-Brabant

Mensen mobiel houden blijkt nog niet zo eenvoudig zegt de sector, het zal je maar gebeuren…

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

In april 2023 werd onze redactie benaderd door Anja Don, van oorsprong Roosendaalse maar al enige jaren woonachtig in Bergen op Zoom. Ze opende haar geschreven klacht met de zin: “Zoals jullie weten zijn er veel klachten over Welzorg.” Of dat zo was wisten we echter niet, dus zijn we in haar verhaal gedoken. Het blijkt een breed maatschappelijk probleem te zijn, dat niet per se aan één organisatie te wijten valt maar daarmee niet minder vervelend is.

Eerst kort voor wie niet weet wat Welzorg is. Wie de naam googelt komt als eerste deze omschrijving tegen: “Welzorg is de specialist binnen hulpmiddelen, auto- en woningaanpassingen. Voor ruim 150 gemeenten (Wmo) en andere voorzieningen.” De organisatie is in veel gemeenten in deze regio actief.

Naar buiten gaan ineens onmogelijk

Terug naar Anja, die vertelt in haar bericht dat ze met een drie jaar geleden geleverde rolstoel meermaals problemen had. Ze is slecht ter been en heeft daar soms meer last van dan in andere periodes. Als het echter niet goed gaat, is het natuurlijk wel erg vervelend als de hulpmotor van een rolstoel niet werkt. Boodschappen doen, de hond uitlaten of andere bezigheden buitenshuis worden dan onmogelijk.

Geen alternatief beschikbaar

Begin april bleek die hulpmotor stuk en er kwam in no time een monteur van Welzorg langs. Prima service op zich, totdat bleek dat die het apparaat niet aan de praat kreeg en er geen vervanging beschikbaar was. Ook een alternatief ontbrak, ineens was Anja aan huis gekluisterd. Met alle praktische problemen van dien, de hond moest er bijvoorbeeld wel meermaals per dag uit. Na wat onduidelijke en rommelig verlopen communicatie heen en weer, kreeg ze te horen dat er niets beschikbaar was om haar vooruit te helpen in de periode dat haar hulpmotor weg was voor reparatie. “En daar kon ik het mee doen.”

‘Rollend raadslid’ kent de problematiek

Het heeft nog een tijd geduurd voordat Anja weer mobiel was. Een probleem dat Christel Verbogt, raadslid voor GroenLinks, herkent. Ze is ervaringsdeskundige op dit vlak en noemt zichzelf soms “rollend raadslid”. Christel zet zich in voor meer maatschappelijk besef en betere voorzieningen voor mensen met fysieke uitdagingen. Het verhaal van Anja klinkt haar bekend in de oren. Helaas komen situaties als dit vaker voor, weet ze. Ze snapt niet waarom de leveranciers van hulpmiddelen niet meer reservematerieel klaar hebben staan.

Online verklaring

Wie de website van Welzorg opent wordt meteen gewezen op een korte verklaring: “Door operationele uitdagingen kunnen onze responsetijden voor niet spoedeisende serviceaanvragen helaas langer zijn dan u van ons gewend bent.”

In de praktijk is echter gebleken dat ook bij spoed niet altijd een tijdelijke oplossing voorhanden is, al zou dat volgens het bedrijf een uitzondering zijn. We gingen bij ze langs in Raamsdonksveer, om eens een kijkje in de spreekwoordelijke keuken te nemen en meer te horen over waarom het soms lang duurt voordat mensen geholpen worden.

‘Besef dat dit vreselijk is’

John Naborn is directeur bij de Louwman Group, het familiebedrijf waar ook Welzorg onderdeel van is. Hij wil graag reageren op de bevindingen van Anja en Christel. De manager is zich bewust van wat het met mensen persoonlijk doet als dingen niet goed gaan en ze daardoor ineens niet meer mobiel zijn. “We beseffen ons ook heel goed dat dat vreselijk is.”

Externe factoren

Soms liggen oorzaken van een lang durende reparatie of vervanging echter buiten de eigen organisatie, vertelt Naborn. Onderdelen zijn niet altijd op tijd beschikbaar, personeelstekort is een factor, maar ook kiest niet iedere gemeente voor eenzelfde dienstverlening bij het invullen van de Wmo. Mensen die echt volledig afhankelijk zijn van een hulpmiddel wil Welzorg volgens hem echter altijd zo snel mogelijk helpen.

Er wordt verschil gemaakt, geeft de directeur toe, tussen iemand die met een kapotte scootmobiel ergens buiten staat en iemand die de deur even niet uit kan maar thuis nog mobiel is. Door zijn mensen wordt wel altijd nagegaan wat het voor mensen betekent als ze tijdelijk aan huis gebonden zijn. Zeker als dat voor persoonlijke problemen zorgt, poogt ook dan Welzorg dit zo snel mogelijk op te lossen, eventueel met iets vervangends. Dat is in ieder geval de insteek.

Neem vooral contact op

Via de branchevereniging van bedrijven als Welzorg en patiëntenverenigingen worden gemeentes vaak gevoed met informatie, wensen en tips voor een optimaal Wmo-beleid, ook als het om hulpmiddelen en verwante voorzieningen gaat. John wijst er graag op dat het een goede zaak is om die input ter harte te nemen. Dit zou er voor moeten zorgen dat lokaal de hulp en ondersteuning zo optimaal mogelijk zijn ingevuld. En mocht het toch eens misgaan, meld je dan vooral. Met die oproep sluit hij zijn verhaal af.