Bergen op Zoom

Mobiliteitsnota: géén verbreding Markiezaatsweg, wél parkeren voor gehandicapten

Han Verbeem Han Verbeem

De gemeenteraad van Bergen op Zoom heeft donderdagavond de nieuwe Nota Mobiliteit 2025-2035 aangenomen. De raadspartijen hebben hun wensenlijstjes klaar, maar niet alles wordt ingewilligd: géén verbreding van de Markiezaatsweg, geen maatwerk in verkeerssnelheden – zoals de VVD graag zou zien. Maar de raad staat wél achter het voorstel van GroenLinks-PvdA voor parkeervergunningen voor mensen met een beperking.

Met de beleidsnota zet de raad een duidelijke koers uit voor de komende tien jaar: veiliger verkeer, meer ruimte voor lopen en fietsen, en slimme keuzes voor auto- en goederenvervoer. De raad stemt ook in met een tweetal moties over een betere aansluiting van de A4 op de A58 (CDA, VVD, D66, Samen0164, GroenLinks-PvdA, Lokaal Realisme) en over betaalbaar parkeren voor mensen met een beperking (GroenLinks-PvdA, Samen0164).

Geen steun is er voor moties die oproepen tot verbeteringen bij de Arnoldusweg (Bergs Collectief), bushaltevoorzieningen bij het station (VVD) en het oplossen van parkeerproblemen in de stad (VVD).

Mobiliteit als middel, niet als doel

De wereld verandert snel en Bergen op Zoom groeit: er komen woningen, banen en meer verkeer. Daarom wil de gemeente mobiliteit niet als doel zien, maar als middel om de stad leefbaar, bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Lopen en fietsen krijgen een prominente plek in de openbare ruimte, terwijl ook goede auto-ontsluitingen behouden blijven. Veiligheid van voetgangers en fietsers staat centraal.

De nota gaat uit van het verminderen van vrachtverkeer op de weg en het stimuleren van vervoer over water. Dankzij de ligging tussen Antwerpen en Rotterdam kan Bergen op Zoom via onder meer de Theodorushaven een belangrijke rol spelen. Dit moet de A4 ontlasten, het aantal vrachtwagens terugdringen en bijdragen aan een lagere CO₂-uitstoot.

Parkeren en woningbouw

De nota sluit nauw aan bij de woningbouwplannen van de stad. Slim parkeerbeleid, deelmobiliteit en mobiliteitshubs moeten ruimte creëren voor betaalbare woningen, groen en ontmoetingsplekken. Ook worden de parkeernormen aangepast aan moderne woonwijken. Een pilot op Plein XIII test lagere parkeertarieven op zaterdag om bezoekers te stimuleren verder van het centrum te parkeren. De verzamelde data zullen toekomstige keuzes over het parkeerbeleid ondersteunen.

Stapsgewijze uitvoering

De uitvoering van de nota gebeurt gefaseerd. Sommige maatregelen starten al in 2026 en 2027, andere volgen later. Jaarlijks bespreekt de gemeenteraad de voortgang en kan het beleid bijgestuurd worden. Extra aandacht is er voor verkeerslichten en slim verkeersmanagement, om doorstroming en veiligheid te verbeteren..