West-Brabant

Mountainbikers moeten per 1 oktober betalen voor rondjes in het Grenspark

Laura Vermunt Laura Vermunt

Mountainbikers hebben per 1 oktober een vignet nodig om over vier aangelegde routes in het Grenspark Kalmthoutse Heide te mogen rijden. Het vignet kost twaalf euro per kalenderjaar en is voor iedere gebruiker boven de achttien jaar verplicht. Een dagpas kost vijf euro. Wie geen vergunning kan laten zien, riskeert per 1 oktober een boete. Het verbindingstraject tussen de verschillende routes is vrij toegankelijk.

Martin Groffen, voorzitter Grenspark Kalmthoutse Heide, laat op de website van het Grenspark weten dat de routes duidelijk populair worden. “Dat kunnen we goed zien op Strava, waar de routes nu al tot de meest gebruikte van Nederland horen.” Door het vele gebruik, zijn er ook kosten om dit te onderhouden.

Het Grenspark legde in 2020 een parcours van ruim 70 kilometer aan voor mountainbikers. Deze route telt vier meer technische routes, die veelal bestaan uit singletracks. Dit zijn korte trajecten tussen de 6 en 8 kilometer met smalle en slingerende paden. Deze vier routes worden verbonden aan elkaar door een verbindingslus van 44 kilometer.

Singletrack Staartse Heide in Huijbergen

Een vignet is geen uitzondering

Een mtb-vignet is niets nieuws. Er zijn in Nederland al verschillende gebieden waar ze hierom vragen. Of een vignet verplicht is, wat de kosten hiervan zijn en waar het geld naartoe gaat, is aan de beheerders van de grond waar de route over loopt. Één landelijk vignet bestaat niet, waardoor de prijzen tussen de verschillende vergunningen kunnen variëren. Zo zijn de jaarlijkse kosten in Almere 6,50 euro, maar betaal je in het landgoed Den Treek – Henschoten 25 euro.

Bjorn Biesemans, belangenbehartiger van mountainbikers in het gebied, kijkt kritisch naar de invoering van het verplichte bewijs. Het gaat hem niet eens zo zeer om die 12 euro. “Het gaat maar om een euro per maand als je het omrekent, maar als je de prijs vergelijkt met andere vignetten, vraag ik me af wat ze met dat geld gaan doen.”

De kosten zijn niet evenredig.

Om zijn verhaal kracht bij te zetten, vergelijkt Biesemans de kosten van het Grenspark met die van de Utrechtse Heuvelrug. “Wij betalen straks 12 euro voor die vier routes. In totaal hebben we het dan over 27 kilometer. In Utrecht ben je iets meer dan de helft kwijt voor véél meer kilometers.” Voor de verbindingslus in het Grenspark hoef je niet te betalen. Volgens Biesemans kan je dit ook niet eens een echte mountainbikeroute noemen. “Er zit weinig uitdaging in en bijna de helft is niet eens onverhard.”

Jan Weverbergh, coördinator van het Grenspark, verzekert dat de opbrengsten volledig naar het onderhoud van de routes gaan. “Die twaalf euro is gebaseerd op een inschatting van die onderhoudskosten. Daarnaast zijn er wel meer routes met hetzelfde aantal kilometers, waar de prijs vergelijkbaar is. Én je hoeft hier pas vanaf je achttiende een vignet aan te schaffen. Dat is ook niet overal zo.”

Boswerkzaamheden hebben altijd voorrang

De mountainbiker heeft ook nog het punt dat er op één van de vier routes op dit moment werkzaamheden plaatsvinden tot januari 2022. Er kan dus de eerste drie maanden op één traject niet gecrosst worden. Persoonlijk vindt de coördinator dat de ingang van het vignet en de werkzaamheden ongelukkig samenvallen. “Het is in de eerste plaats een natuurgebied en boswerkzaamheden hebben altijd voorrang op de routes. We proberen de hinder te beperken door de route zo veel mogelijk om te leggen.”