West-Brabant

Niet iedereen laadt E-bike correct op, waardoor brandgevaar op de loer ligt

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

Elektrische fietsen, Fatbikes en e-scooters zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Eén op de drie Nederlanders heeft er inmiddels één in de schuur of garage staan. Toch worden deze rijwielvoertuigen lang niet altijd op een veilige manier opgeladen. Daarom lanceert de Veiligheidsregio deze maand de campagne ‘Ik Laad Accuraat’.

Met de opmars van elektrische fietsen, fatbikes en e-scooters neemt ook het aantal branden door accu’s toe. Uit cijfers van Stichting Salvage blijkt dat het aantal gebouwbranden in Nederland, waarbij een accu de oorzaak was, tussen 2019 en 2024 is verdubbeld. Vooral lithium-ionaccu’s vormen een risico wanneer ze verkeerd worden opgeladen of beschadigd raken, laat de veiligheidsregio weten.

Jos Loos van Brandweer Midden- en West-Brabant, ziet steeds vaker gebeuren dat accu’s de oorzaak zijn van een woningbrand. “We zien de afgelopen vijf jaar een stijging van 3,5 procent.” Volgens hem komt dit onder andere door het gebruik van onofficiële producten.

Jos Loos, brandweer Midden- en West-Brabant.
Jos Loos, brandweer Midden- en West-Brabant. (foto: ZuidWest Update).

Veilige E-Bike

Bij Van der Veeken Fietsspecialist in Etten-Leur bestaat het merendeel van de verkoop uit elektrische fietsen. “Zeventig procent van de fietsen die wij verkopen zijn elektrische modellen”, begint Stefan de Graaff. De verkoopspecialist ziet dat de E-bike niet meer weg te denken is uit het straatbeeld.

Alle fietsen die de fietsspeciaalzaak verkoopt zijn veilig te noemen. “Als je bij ons een elektrische fiets koopt van bijvoorbeeld het merk Gazelle met een Bosch systeem, dan zitten er op de accu en lader verschillende certificaten. Dat wil zeggen dat de veiligheid van het product getest is”, legt De Graaff uit.

Stefan de Graaff verkoopt veel elektrische fietsen.
Stefan de Graaff verkoopt veel elektrische fietsen. (foto: ZuidWest Update).

Officieel of onofficieel

Het wil wel eens voorkomen dat een lader of accu stuk gaat. De Graaff vertelt dan aan zijn klanten dat ze een nieuwe originele lader of accu kunnen aanschaffen. Echter zijn de klanten hier niet happig op, omdat dit vaak dure producten zijn. “Mensen gaan dan wel eens zelf aan de slag met de accu of lader. Ze gaan dan zelf knutselen met bijvoorbeeld een soldeerbout. Wij raden dit ten zeerste af, omdat de kans op gevaar dan erg groot is. Bovendien verlopen ook de certificaten.”

Loos van Brandweer Midden- en West-Brabant benadrukt op zijn beurt ook nog maar eens dat je altijd de officiële laders en accu’s moet gebruiken. “Ze zitten er niet voor niks bij. Het zijn speciale stekkers, snoertjes en laders die op elkaar afgestemd zijn. Als de lader of het snoertje niet goed met elkaar communiceren kan dat het het risico op brand groter maken. Op deze manier wordt goedkoop, duurkoop”, aldus Loos.

Tips

De accu ’s nachts opladen is een no-go meent Loos. “Dan moet je slapen. Je zintuigen zijn dan uitgeschakeld. Als het dan fout gaat, ben je er niet op tijd bij.” Verder adviseert Loos om accu’s op een vlakke ondergrond op te laden. “Zorg ervoor dat in de ruimte waar je dit dan doet je er ook een rookmelder hebt hangen.”

De Graaff heeft als belangrijkste tip om niet zelf aan de slag te gaan met je accu. “Wij adviseren altijd om een nieuwe te kopen. Het is even duur, maar dan weet je zeker dat het veilig is.”

Lees ook: Brandveiligheid tijdens feestdagen: ‘Hoop dat iedereen daar wel mee bezig is’